tak kan pernah menyesal.tak kan pernah berpaling lagi

salam.posting kali ini cuma mencoretkan  sedikit yang terlintas di hati.tiba-tiba teringat tentang masa lampau.

kadang2 saudaraku,kita fikirkan sesuatu itu tidak baik untuk kita tetapi sebenarnya Allah berikan kita perkara itu sebab ia baik untuk kita.teringat tentang beberapa pengalaman lepas.Ya Allah betapa aku syukur kepada Mu kerna Kau kurniakan aku semua itu.dulu,saya minat benar nak jadi peguam.dengan keinginan yang besar dan hati yang besar selepas sahaja SPM nak memohon masuk ke fakulti guaman UIA ataupun mana-mana biasiswa untuk melanjutkan pelajaran menjadi peguam.Alhamdulillah tawaran banyak sampai ke rumah.dan keinginan nak ke UIA dengan tawaran ke fakulti AIKOL pun sampai ke rumah.dan juga ada tawaran menuntu geology oleh Petronas.dan saya pilih Petronas atas sebab2 tertentu yang tidak perlu saya nyatakan.saya tak pernah menyesal.tetapi kadang-kadang hati tercubit rasa “kalau aku pilih Law dulu,agaknya semua akan jadi berlainan.” selain UIA ada gak tawaran lain.tetapi hati memang nak ke UIA.yelah,Law UIA memang dikenali kan.kerana hati yang besar ini ingin sekali menuntut jurusan perundangan di UIA,bergiat cergas dengan gerakan mahasiswa.membina nama.grad dan berkerja.masuk politik dan ingin membawa perubahan kepada negara dan menjadi manfaat kepada rakyat.sungguh besar keinginan seorang anak muda yang ketika itu baru berumaur 17 tahun.

tetapi kini,disinilah saya.di Miri menuntut seusatu yang tak pernah saya jangkakan:Geology.

dan juga teringat tentang kisah percintaan dahulu yang buat hati ini lesu.memang benar,kesedihan itu dahulu memang ada.rakan2 saya melihatnya.mak saya melihatnya.abah saya melihatnya.dan pernah saya terfikir yang saya kehilangan sesuatu yang amat besar.sesuatu yang penting hilan dalam hidup saya.

tetapi kini,disinilah saya.

disinilah saya kini,telah Allah tetapkan untuk saya bahawa apa yang saya inginkan yang baik itu tak semestinya baik untuk diri saya.yang saya sayangkan sangat-sangat bukanlah yang terbaik untuk saya.sebab perancangan Allah itu terbaik.Allah tak izinkan saya ambil Law tetapi Allah campakkan saya di bumi Miri.di bumi yang nampak asing daripada suasana Islam tetapi disinilah saya mendapat hidayah.bumi yang dimana Islam itu adalah ghuraba dan disinilah saya ingin menjadi ghuraba.Ghuraba yang Allah telah memulakan titik perubahan dalam hidup saya.

Allah pisahkan saya dengan kekasih hati lama dan disinilah Allah gantikan kasih saya kepada manusia itu kepada kasih kepada Nya dan kasih serta cinta kepada tarbiyah dan menegakkan deen Nya.dan Allah telah simpankan kasih saya untuk manusia itu kepada yang betul2 berhak untuk saya berikan.dan untuk saya terima.

ketika dahulu,dengan jahilnya saya terfikir kenapa jadinya saya sebegini.kenapa perkara begini jadi kepada saya.

dan alhamdulillah,bila teringat kembali,boleh juga tergelak betapa cantiknya rancangan Allah..betapa Dia masih sayangkan saya.betapa dulu saya cuma pandai melaungkan kata-kata,disin saya dapat belajar dan mengenal apa itu Islam sebagai deen.di atas bumi Miri yang tidak disangka-sangka.dan diatas bumi Miri ini juga saya kenal cinta Allah itu amat luas dan sangat mendalam.

saya tak pernah menyesal.tak pernah menyesal berada di Miri.tak pernah menyesal terputus kasih dengan kekasih lama.dan tidak lagi meletakkan kasih pada manusia yang tidak berhak.dan bukan saya tidak berkasih lagi kerna serik atau trauma,tetapi bilamana kebenaran itu sudah di depan mata,adakah kita tetap masih menolak??dan tetap menerima kebathilan??

 

betapa Allah masih sayangkan saya.keinginan untuk negara yang saya rasakan cukup besar ketika berumur 17 tahun dahulu kini bertambah besar.tetapi bukan untuk negara sahaja.kali ini,perjuangan ini adalah untuk ummat ini.untuk Islam  itu menjadi ustaziyatul alam.

Ya Allah,sungguh aku bersyukur kepada Mu atas ketetapan ini.

tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagi mu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

                                                                                          2:216

3 thoughts on “tak kan pernah menyesal.tak kan pernah berpaling lagi

  1. 🙂 betul.. cntik sungguh rancangaNYA.. tp diri snd terlalu smbg utk mengakuinya.. kisah kita hampir serupa tp awk lagi cepat menerimanya.. bagusla..🙂

  2. i’m glad that u change to a better person.

    nampak ko berbeza dari mule2 ko datang dulu.

    Past was unchanged memories

    Future are what we have destined to be

    Present is what we have now and how we appreciate it.

    Words are too simple to describe what happen, betul x?

    All the best my dear friend. Allah will be with u all the way.

Leave a Reply

