On Leave

Salam

Saya mungkin tidak berkesempatan menulis selama 3 hari.

Akan menghadiri workshop JCLA.

Salam

Advertisements

Syurga Cinta

Syurga Cinta..

Salam Ukhwah.

Baru lepas tengok syurga cinta.Mintak softcopy dekat Mau.

Satu perkara adalah,saya bukan jenis penonton dan penggemar movie-movie cinta dan juga novel-novle cinta.

Ketika orang lain dah tonton movie ni,baru sekarang rasa nak tengok sebab pelik,kenapa lah afiq,safiq dan Islah menjadi sangat jiwang.hehehe.Buat pengetahuan,diorang ni semua student final year.Sori aa korang.jangan jiwang lebih-lebih.

Banyak perkara yang menarik.

Secara positifnya,filem itu menerapkan sedikit sebanyak unsur-unsur keagamaan.

Tentang perubahan.Dan yang bagusnya kita lihat adalah perubahan yang berlaku kepada Irham bukanlah perubahan yang mendadak.Secara tiba-tiba atau terkejut.Tetapi perubahan yang beransur-ansur.

Dan perubahan itu walaupun lahir daripada memenuhi cabaran kawan-kawan,tetapi ia juga banyak wujud dari dalam keinginan diri.

Perubahan itu juga mula dengan mengenali sedikit sebanyak tujuan dan tugas sebagai seorang Islam.Dibuktikan dengan keinginan untuk mula kembali bersolat.

Dan juga dapat dilihat,dalam kita mahu melakukan perubahan diri,unsur-unsur yang mengganggu perlu di jauhkan.Sebagaimana Irham melupuskan poster-poster dan majalah-majalah yang tidak elok.

Dan dalam kita melakukan perubahan,kita juga perlukan pembimbing.Dapat dilihat bagaimana Irham itu mencari panduan dengan belajar mengaji dengan datok kepada cikgu shuhada dan belajar agama di masjid.

Tetapi dari sudut lain.

Filem cinta melayu memang tak dapat lari daripada perkara-perkara yang sangat biasa kita lihat.Tapi,tidak apa.Itu cuma dari segi aspek stereotype.Dan lakonan.

Cuma dari sudut pengajaran,walaupun ianya menyebabkan perubahan kepada Irham,pergaulan sebegitu perlu dijaga.Bagaimana lelaki boleh berhubung sebegitu dengan seorang wanita.

Kenapa keadaan itu menunjukkan mereka bercouple.Tak boleh kah tanpa perhubungan sebegitu,seseorang itu tetap perlu dibimbing.

Maka kita perlu kembali kepada dasar yang paling asas dalam pergaulan.Tentang prinsip-prinsip dalam pergaulan antara dua jantina berlawanan yang bukan muhrim.

Jangan sampai mesej yang diberi itu mengelirukan orang ramai yang cuba untuk mengenali Islam

Tetapi,dari satu aspek,ianya usaha pemula yang murni.Mungkin kelak bilamana ada antara ikhwah yang sudah menjadi penerbit,mungkin boleh menghasilkan filem cinta tetapi dasarnya adalah tarbiyah.

Kita memang benar perlukan ikhwah penerbit filem.

p/:Tak sabar menanti Ketika Cinta Bertasbih

Tentang hati

Tentang Hati

Banyak sekali bicara tentang hati.Tapi kenapa manusia sukar sekali memahami perihal hatinya.

Maka dia akan cuba mencari jawapan.Tentang persoalan yang berkait dan terpaut kukuh pada hati.

Tentang persoalan cinta,benci,kasih,sayang,ikhlas,marah dan macam-macam serta pelbagai lagi.

Apa yang hilang pada manusia ini sehingga dia sukar memahami bahagian dalam hidupnya ya’ni hatinya.

Maka bilamana dia tidak memahami soal hatinya dengan jelas,akan diwujudkan pelbagai alasan,pelbagai sandaran…untuk menghalalkan keharaman yang terbit dari asal dalam hati.

Kadang-kadang,kita meletakkan halal pada perhubungan yang haram.

Mulanya dengan nasihat-menasihati.cantik.tapi sedalam hati nya penuh muslihat.Konon menasihat.

imej berbahaya

imej berbahaya

Tetapi hanya sebagai selimut dan pakai luaran.Tapi isi dalam yang kotor dan busuk.

Keji.

Dan ada juga selindung dengan hanya kata sebagai kawan.Ya lah..mula sebagai kawan.Dan bila nafsu menguasai akal.Bila adab tak dijaga.Kononnya hanya kawan.Dilihat orang rasa benci.Meluat.Cakap tentang pergaulan,gah nya hanya pada mulut.Cakap tentang Islam gahnya hanya pada bibir.Tapi perlakuan tak sama..Ditegur,marah…

Juga sama.Cantik hanya pada kata-kata.Bagai kain sutera membalut tubuh berkudis.

Bagai kot mahal menutup tubuh seorang Bush

atau seorang Dick Cheney

atau seorang Collin Powwel.

Keji.

Perlakuan kita adalah cermin pada hati kita.

Perlakuan kita adalah cermin pada hati kita.

Perlakuan kita adalah refleksi hati yang tersangat dalam.

Mulut dapat menipu.Bibir mamapu menutup kata.Lidah mampu menahan kalimat.

Bahkan mampu menukar fakta menjadi fantasi.

fantasi menjadi dalil

dan bahkan mampu membelit bagai ular sawa..

Tapi hati tak mampu disembunyikan.Kerna refelksi hati terletak pada perlakuan.

Barangkali,memang sukar untuk memahami perihal hati.Perihal rasa yang tersimpan dalam jiwa yang jauh dalam relung nya.

Barangkali,sukar menzahirkan rasa sebenar.

Walhal,dan amat pelik…wajar sedar pada aku dan kau.Perlakuan itu refleksi jelas seperti pantulan wajahmu di kaca.Bahkan lagi jelas dari itu.

Tapi kita lebih suka rasanya,mewarnakan imej pada kaca cermin itu dengan berus dan pena sendiri.Cuba menutup wajah sebenar hati yang asli.Kerna mungkin sedar,wajah hati yang asli itu kotor dan comot.Maka mahu dicantikkan hanya pada pantulan wajah pada sekeping cermin sahaja.

Lakonan.

Dan mampukah kita mampu berlakon dalam perlakuan kita 24 jam sehari,7 hari seminggu,365 hari setahun dan malah seumur hidup kita?

Mampukah kita melakonkan perlakuan bertentang dengan hati kita.

Untuk setiap masa.

Untuk setiap waktu.

Untuk setiap nafas terhembus pada akhir waktu yang tulus?

Mampukah?

………………………………………………………………………………

Barangkali kita lupa agaknya.

Kita dalam menjalani kehidupan seharian,faham,kalau barang rosak,mahu diperbaiki dengan kualiti paling baik,hantarlah pada syarikat pembuat barang itu.

Bagai kereta perodua rosak,wajar dihantar kepada servis perodua.Kalau proton,hantarlah pada servis proton.

Kalau hati rosak??

Hantarlah pada Pencipta hati?

Bagaimana…kembalilah pada risalah Dia.Kembali kepada risalah yang dibawa oleh Raasul Nya.

Tetapi,barangkali kita angkuh.

Rasa besar.

Rasa hebat.

Rasa kita mampu selelsaikan perihal hati yang berbolak balik.

Rasa sangat tahu kononnya tujuan hidup di muka bumi.

Sebiji mentol tak tahu kenapa dia dicipta selagi sang Thomas Elva Edison tidak memberitahu kenapa si mentol itu diciptakan.

Sebiji komputer tak kan tahu fungsi dia dicipta sekiranya tidak dikhabarkan pencipta komputer itu.

Dan kita,manusia…adakah kita benar-benar faham konsep kehidupan dan erti nya..kalau tidak dikhabarkan oleh Pencipta kita??

Pelik..Pelik..Pelik..

Back To Basic

Salam ukhwah.salam perjuangan.salam dakwah

Dalam kita membicarakan tentang Islam,pelbagai penafsiran akan timbul terhadap Islam ini dan secara tidak langsung,akan timbul penafsiran terhadap ummat nya.

Persepsi

Persepsi pertama:

Ada sebilangan yang akan menafsirkan Islam ini sebagai agama padang pasir.agama 1500 tahun lampau dan cuma agama.Dia juga akan menyatakan bahawa untuk maju,kita perlu meninggalkan sesuatu yang kuno dan lampau.Perlu meninggalkan perkara yang kononnya ketinggalan zaman.Dan dia juga melihat bahawa ummat Islam ini sebagai satu lambang kemunduran.satu lambang ummat yang mistik dan jauh dari arus kemodenan dan rasionaliti.

Persepsi ke dua:

Ada pula sebilangan yang memandang Islam itu perlu.Tetapi hanya dalam aspek akidah sahaja.Hanya dalam aspek ibadah sahaja.Maka dia mengasingkan kehidupannya dengan Islam itu sendiri.Bila mana dia berkerja,dia akan berkerja dengan cara dia sendiri.Kalau memungkinkan untuk dia melakukan perkara yang haram misal nya rasuah,maka akan dia lakukan.Kalau perlu untuk dia tutup sebelah mata pada kepentingan rakyat,maka dia akan lakukan.Kalau bos nya bahkan menyuruhnya melakukan perkara yang zalim,ya,dia akan lakukan.Dan sekali lagi,dia tetap melakukan ibadah khusus seperti biasa.Ya’ni,dia akan terus mengerjakan solat.Bahkan barangkali antara orang yang akan mula-mula bersedekah dan memberi sumbangan.Keluarganya tidak dia jaga dengan pendidikan Islam.Dia menghantar anak-anaknya mengaji Quran dan ke kelas agama.Tapi hanya sampai situ sahaja.Dia gah mengatakan tentang Islam itu dan ini.Tetapi bilamana dia sakit,dia akan ke dukun.Meminta pertolongan dukun dengan macam-macam pengeras yang dikenakan seperti pulut kuning dan lain-lain.Katanya,aku dah usaha.Allah pun kata kena usaha dulu.Walaupun usaha yang dia lakukan itu sebenarnya adalah syirik yang sangat Allah murka.Yang sangat tercela.Dan tetap,dia mengerjakan solat.melaksanakan ibadah khusus yang telah diwajibkan.Dan dia mengatakan bahawa paling penting kena pergi haji.Tetapi,dalam dia mengerjakan ibadahnya dan dia bangga dengan dirinya sebagai Islam,kehidupannya lari daripada Islam.Bilama dia memerintah,dia akan mengatakan,biar kita buat kerja pemerintahan.Ulama duduk di tepi.Ulama itu dijadikan rujukan hanya bilamana anak-anak nya ingin menikah.Atau dia akan bercerai.Hanya ulama itu dia jadi kan rujukan bila perlu penyelesaian hukum hakam.Tetapi dalam aspek kehidupannya bahkan pemerintahan nya,dia ketepikan ulama itu.Dia ketepikan hukum Islam dan perintah Allah.

Persepsi ke tiga:

Ada segolongan yang menganggap Islam ini hanya ibadah dan betapa penting nya ibadah.Maka seluruh hidupnya akan dia letakkan di masjid dan tidak berkerja.Dia mengatakan bahawa apa yang dia lakukan sampai keluarga di biarkan sebagai satu amalan.Dia mengatakan itu semua sebagai satu persiapan untuk akhirat.Maka kita semua perlu untuk tumpukan hidup kita untuk itu.Tetapi,peliknya kalaulah Islam itu cuma ibadah,kenapa si dia itu sendiri giat berkerja mengumpul kekayaan berguni-guni.Kenapa perlu berniaga?

Maka apa ini semua??!

Sebenar nya kita telah dibutakan oleh pelbagai jenis kefahaman yang mempunyai pelbagai penafsiran yang pelik-pelik.Seperti yang dinyatakan di atas.

Islam ini sebenarnya datang dari mana?Islam ini sebenarnya diwahyukan oleh siapa?Siapa yang  mula-mula membawa Islam ini?Kenapa lebih percaya pada karut marut?Kalau ingin memahami Islam,kembalilah kepada asalnya Islam itu sendiri.Maka dimana asalnya Islam itu.Ianya terletak pada Quran dan sunnah Rasulullah.Rasulullah telah wafat tetapi dia telah bersabda bahawa :

Telah aku tinggalkan dua perkara kepada kalian dan kalian tidak akan terpesong selagi kamu berpegang teguh pada kedua nya.iaitu Al Quran dan As Sunnah.

Bila kita rujuk pada Al Quran dan As Sunnah maka perkara asas dan paling basic yang ingin dibicarakan adalah mentauhidkan Allah.Meletakkan Allah itu hanya satu sebagai Tuhan.Sebagai penguasa.sebagai pemilik dan tempat rujuk pada sesuatu.Dan juga meletakkan Muhammad itu sebagai Rasul.

Mentauhidkan Allah

Dalam hal mentauhidkan Allah,tidak lah perlu saya rujuk setiap ayat Quran untuk anda dibuktikan dengan hujah yang saya bawakan.Quran itu sendiri kalau kita memahami maksud ayat-ayat nya adalah membawakan kita kepada mentauhidkan Allah.

Maksud mentauhidkan Allah ini perlu kita perjelas kan dengan betul-betul jelas.

Bukanlah dengan mentauhidkan itu bermaksud kita tidak menyembah berhala-berhala fizikal seperti patung-patung di kuil dan macam-macam lagi.Ia juga bermaksud dalam erti kata kita menjalani kehidupan.

Mereka menjadikan para ahli agama dan para pendeta mereka sebagai Tuhan selain Allah dan juga mempertuhankan Al MASIH anak Maryam……….ila akhir ayath..(At Taubah : 31)

Dalam konteks diatas kita rujuk pada sirah nubuwwah bilama ada seorang lelaki nasrani ini menidakkan ayat diatas.Dia mengatakan bahawa kami tak menyembah para agamawan kami.Maka Rasulullah menjawab:

Benar,tetapi kamu mengikut mereka dengan membabi buta walaupun kamu tahu apa yang dibawa adalah kesesatan.

Apa maksudnya?

Wajar kita fahami bahawa sebenarnya mereka itu telah menjadikan agamawan mereka sebagai Tuhan bilamana mereka mengagungkan agamawan mereka itu lebih daripada Allah.lebih daripada hukum Allah.

Rujuk salah satu hadis nabi:

maksudnya

:celakalah hamba dirham!!celaka lah hamba dinar!!

Ingin saya tanya,adakah kita bersujud pada duit kertas RM 1000?? Tentu sekali tidak.Kita tak bersujud pada itu.Kita tetap sujud pada Allah.Tetapi kenapa ianya menjadi begitu signifikan?

Kita rujuk pula doa’ salah seorang sahabat Rasulullah.Umar Ibn Khattab berdoa’ :

Ya Allah,jadikanlah aku semata-mata hamba Mu!!

kita rujuk perkataan semata-mata.Maksudnya adalah eksklusif.Tak ada yang lain.Cuma itu sahaja.

Maka kalau kita fahami,maka kita akan terfikir bahawa berhala-berhala yang ada bukan hanya berhala-berhala fizikal seperti patung-patung di kuil tetapi juga berhala-berhala dalam minda kita.

Kalaulah ciri-ciri Tuhan yang kita sembah itu adalah pada nya

  • kita cintai
  • kita harapkan
  • Kita inginkan
  • Takut pada nya
  • Cinta pada nya

Benar atau tidak,kita rasa begini pada Tuhan?Kita cinta pada Allah.Kita mengharapkan dan meletakkan pengharapan pada Allah dalam kehidupan kita.Kita ingin kan untuk bertemu Dia di akhirat.Kita takut dan gerun pada azab Nya.Dan cinta kita hanya pada Nya..

Cuba kita tanya diri kita dengan jujur.Adakah cinta kita pada harta dan jawatan tersangat tinggi untuk kita korbankan demi Allah?Adakah kita harapkan pada harta dan jawatan itu dapat membantu kita.Adakah kita ingin kan pada harta itu dan jawatn itu.Adakah kita takut mengalami kesukaran akibat hilangnya harta dan jawatan itu.Dan adakah kita cinta pada harta dan jawatan itu lebih daripada cinta Allah??

Dan cuba anda letakkan pula dalam konteks kekasih,keselesaan dan macam-macam lagi.

Adakah anda takut dan gerun sekarang dan anda sedar bahawa ciri-ciri Tuhan telah anda ‘Tuhan’ kan pada harta.Pada kekasih.Pada kerja anda.Dan pada jawatan anda?

Adakah anda gerun sekarang bahawa anda telah meletakkan tahap Tuhan pada Allah itu rendah daripada tahap Tuhan yang anda letakkan pada perkara-perkara lain?

Bukankah mendua kan Allah dengan sesuatu yang lain itu adalah syirik?

Lihat.Secara tak sedar kita meletakkan banyak nya berhala lain dalam kehidupan.Tidak salah mencintai kenikmatan.Fitrah manusia itu sukakan keindahan,keselesaan dan kecantikan.Perlu untuk ummat itu ada kereta selesa.Ada rumah besar yang selesa.Ada wang yang cukup.

Tetapi,tahap kecintaan pada itu semua mestilah tidak melebihi tahap kecintaan pada Allah.

Kalaulah bilamana diminta untuk di infaq kan harta atau senang sekali,masa kita untuk jalan Allah maka kita takut dan menjadi amat defensive.Dan mempertahankannya.Bukankah itu menunjukkan kita sanggup berkorban untuk harta dan masa kita daripada berkorban untuk Allah?

Dan bukankah pengorbanan itu adalah satu ciri dalam percintaan.Seorang kekasih sanggup berkorban untuk kekasihnya.Maka dalam hal di atas,kalau kita sanggup berkorban mempertahankan apa yang kita sayang daripada mempertahankan Allah,maka letaknya cinta kita pada apa yang kita sayang adalah lagi tinggi berbanding kecintaan kita kepada Allah.Bukan begitu?

Maka cubalah anda fikirkan apa yang anda baca ini.Kita cuma mahu membawa kembali pada asas dan dasar yang paling dasar.

Wahai orang-orang beriman,masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan Al Baqarah :208

Muhammad sebagai Rasul

Dalam konteks ini,kita juga harus ingat bahawa Muhammad SAW diutuskan sebagai Rasul.Kenapa kita perlu kepada Rasul?Kerana kita ini sebagai manusia tidak tahu apa-apa.Perlu diajar.Sebagaimana seorang pelajar sekolah.Jangan jadi sombong!Dan Rasul itu adalah manusia.Dan sebagai manusia,pada asalnya dia juga tak tahu apa-apa.Maka apa yang dibawa oleh nya sebenarnya adalah apa yang dibawakan oleh Allah kepada kita melalui perantaraan malaikat yang mengajarnya kepada Rasul itu tadi.

Tetapi,amatlah silap kalau kita lihat tugas Rasul itu hanya mengajarkan ibadah sahaja.Dan kita pandang Rasul itu hanya macam mengajar solat sahaja.

Pada baginda itu sudah ada model terbaik sebagai ikutan yang terbaik.

Baginda lah ahli ekonomi.Ketua turus angkatan tentera.Pemimpin tertinggi negara.Seorang statesman.Suami,Pemuda dan seorang ayah.Dan macam-macam laghi karakter pada nya boleh kita jadikan panduan.

Bahkan setiap kisah dan sirah nabi itu bukan cerita dan kisah-kisah.Tetapi sebenarnya adalah code of conduct.Sebenarnya adalah panduan untuk kita.Contohnya bagaimana Rasul ini bersikap sebagai seorang sahabat.Kita kaji dan jadikan rujukan.Bagaimana pula dia bersikap sebagai seorang pemimpin.Kita kaji sirahnya dan jadikan rujukan.

Bukan kita tampil dengan ideologi masing-masing dan kahirnya memusnahkan ummat yang tenat.

Wallahua’lam

Kalau aku melukis

Kalau aku melukis

aku akan lukis senyuman di bibirmu

supaya kau akan lihat aku bersama mu

Kalau aku melukis

akan ku lukis keindahan pada mata mu

supaya kau akan lihat

cantiknya ciptaan Tuhan

Kalau aku melukis

akan aku lukis indahnya iman

dan akan ku bingkaikan dalam bingkai hati ku dan kamu

dan aku dan kau akan berada dalam sebuah lukisan syurga yang nyata

Kalau aku melukis

akan ku lukis dunia yang punya senyuman.

aku,kau dan dia tiada beza

cuma taqwa memisahkan

dan amal kita menjadi ukuran

Kalau aku melukis

akan aku lukis dunia yang adil.

tiada si zalim

tiada si perompak harta rakyat

tiada si miskin

dan si kaya tahu harta mereka bukan hak mereka

Kalau aku melukis

akan ku lukiskan keamanan dunia

pada kanvas peperangan lalu

agar kesedihan saudaraku terpadam

agar penzalim dan penyembelih saudaraku hilang

luput dari kezaliman ciptaan mereka..

kalau aku melukis

akan aku lukis bukan dengan berus dan pena

tapi akan ku lukis dengan amal dan jihad

dengan darah dan semangat

serta ruh ku akan ku persembahkan untuk lukisan ini

kerna lukisan ini

aku hadiahkan khas aku lukiskan

hanya kepada Dia…..

MARWA AL SHERBINI : Dia ditikam kerana memakai tudung..

Marwa Al-Sherbini: Killed For Wearing A Headscarf But At What Point Do We Say “Enough”?

07jul09

Let me break down this story to see if I have it right (if anything, for my own sanity).

A 31-year old, headscarf-wearing Egyptian Muslim woman, Marwa Al-Sherbini, who was about four months pregnant, takes her German neighbor to court for calling her a “terrorist”. Now, in the courtroom, the neighbor, Alex W., stabs her 18 times right in front of her 3-year old son.

Her husband, a research fellow, tries to come to her rescue and ends up not only getting stabbed as well by the attacker, but is actually mistaken for the attacker and shot by the security guard.

This case was so mind-baffling when I read it a few days ago and I still haven’t been able to wrap my mind around it. Many questions and thoughts have been floating around in my head, and I hate to admit it but the most pertinent one that rests right at the foreground of my brain is based on two words: 18 times.

I am not a forensic scientist but I’ve seen enough Hollywood movies to know that stabbing someone 18 times isn’t a task that you get done in 5 or 10 seconds unless you’re the cyborg or a robot sent from the future. 18 times.

How long did it take for people in the courtroom to realize this woman was being stabbed and that someone should do something about it?

18 times.

Seriously, try stabbing the wind 18 times right now as quickly as possible.

Go ahead.

I’ll wait.

See what I’m saying?

Oh, and add to that her husband getting stabbed three times by the same guy before the tragedy came to an end (with the husband being shot).

Now I know this is a question that might seem silly or even absurd in light of this event. I know a better debate is being framed elsewhere (thanks to Egyptian bloggers). I know that a great deal of the conversation that centers around this case has been with regards to the lack of western coverage (what did they expect?) and the outrage in Egypt (what did they expect?) and the outrage to come from the perhaps various parts of the Muslim world (what did they expect?) or the rising Islamophobia in the West (what did they expect?), but while all these conversations are valid and have their own time and context to consider, for some reason, I remain mesmerized by this number: 18.

18 times.

Strictly on a human level, how long does it take for someone to react. To move. To say “stop”. To say “enough”. Strictly on a human level. No religion. No gender. Just a human being watching one human being slaughtered by another.

How long does it take?

How does that number reach 18?

See, this is what’s been getting to me lately. In my head, this number, 18, rings incredibly significant. I recognize that there’s evil in this world, and that there always will be. There are breaking limits in this world and I recognize that too. There are numbers that weigh heavy on the human soul, and every one has one. It’s unmistakable. It’s undeniable. Often times we have absolutely no control over them and we relieve ourselves of any responsibilities. Like Tolstoy would put it, we pretend to simply be kings who are slaves to the whims of history. But often times, we do.

Often times, and not all the time, but some of the time, we do.

Often times these things happen right in front of us.

On our watch.

On our watch, these numbers take shape.

For Marwa Al-Sherbini that magical number was eighteen.

But what’s the body count in Iraq today?

What about the West Bank or Gaza?

What about in Darfur?

What’s their magic number? What’s their breaking limit?

At what point do we say “enough”?

More importantly.

At what point will we mean it?

…………………………………………………………………………………….

-Dia mati ditikam kerana memakai tudung.Kita disini bermatian tak nak pakai tudung..

-Saudara kita ditindas dan kita senyap.Lagi teruk kita  buat tak kisah dan hanya anggap ini cuma hal-hal individu.

-Kalau isu Palestin tidak kita peduli,apa lagi isu seperti ini.

-Mana hilangnya izzah Islam.

-Mana hilangnya,sekurang-kurang nya perasaan marah

-kalaupun tak mampu berbuat apa2,suarakan kemarahan anda.salurkan doa anda

-jangan buat muka seposen dan mengatakan “biarlah.bukan hal aku!”

Tajul Rijal Bin Annuar

Membentuk Sebuah Perubahan

Perubahan.Change.Dan macam-macam lagi dalam ratusan bahasa tersendiri.Tapi apakah itu perubahan?Perubahan apa yang kita ingin kan?

Perubahan juga selalu dilihat membawa impak yang sangat besar kepada sesebuah masyarakat.Paling jelas dalam masa kini adalah kempen Barack Obama suatu masa dahulu :

Change We Can.

Dan paling mudah,di Malaysia,slogan itu juga digunakan dalam kempen-kempen politik dan jelas sekali dalam kempen Anwar Ibrahim dengan slogannya :

A new Dawn for Malaysia

gambar hanya hiasan..saya tidak berkempen untuk lelaki ini

gambar hanya hiasan..saya tidak berkempen untuk lelaki ini

Harapan Baru Untuk Malaysia

Perlu juga diingat bahawa motto perubahan ini juga digunakan oleh ‘Young Turks’ dahulu untuk menjatuhkan khilafah.Dan juga kita juga menyaksikan bahawa Islam itu menarik hati kerana mahu berubah daripada kejahiliahan masyarakat.

Kenapa perlu berubah?

Cuba anda letakkan sebaldi air di suatu tempat dan jangan di kacau atau diganggu air tersebut selama berbulan-bulan.

Apa akan jadi pada air itu.Tentu sahaja rosak.

Cuba anda tidak bersenam selama 1 tahun.Tentu sahaja tidak sihat.

Perubahan itu perlu.Kerana pada perubahan itu lah wujudnya pembaharuan.Wujudnya pembaikan.Wujudnya peningkatan.

Perubahan yang kita inginkan.

Dari tidak baik kepada baik juga adalah perubahan.Dari baik kepada tidak baik juga adalah perubahan.Tetapi perubahan apa yang kita inginkan.Yang kita dambakan?

Tentu sahaja fitrah manusia inginkan kebaikan.Saya pernah terbaca blog seorang anak muda yang tidak mempercayai Tuhan,tetapi dia mempercayai kebaikan.Kerana apa?Senang saya memberi jawapan,fitrah manusia ini diciptakan untuk suka kepada sesuatu yang suci.Yang cantik.Manusia senang terbuai dengan keindahan pada senyuman.Pada cantiknya pemandangan.Tertarik pada keletah anak kecil.Kerna pada itu semua wujudnya keindahan.Kerna pada itu semua cantiknya kuasa Allah dapat dilihat.Tetapi nafsu kita sering mengelabui mata daripada melihat hakikat pada keindahan itu ya’ni kekuasan Allah.

Kita seringkali kurang berpuas hati terhadap sesuatu yang dicipta manusia.Sejarah peradaban manusia sejak dahulu lagi,wujudnya pelbagai jenis pemerintahan.Dengan diktatornya,maka sistem diktator itu dibuang kerna dilihat tidak tepat.maka dicipta dengan sistem yang lain.kemudian wujudnya sosialisme,komunisme dan lain-lain.Semuanya adalah untuk menyelesaikan masalah manusia.Tetapi sistem itu sendiri dilihat sebagai sebuah kesilapan?Kerana pada sistem yang dicipta itu tiada kesempurnaan.Maka kembalilah manusia tertarik pada sistem Islam.Islam itu sebagai sistem.Kerna pada nya mereka lihat sebuah kesempurnaan yang adil dan saksama.

Maka wujudlah ramai yang dibina dengan tarbiyah ingin melakukan perubahan.Pembaharuan.

Begitu juga dengan mereka yang tidak dibina dengan tarbiyah ingin melakukan perubahan.Dengan slogan bermacam-macam seperti ‘membangun bersama Islam’ dan lain-lain.

Tetapi amat malang sekali,walaupun perubahan itu ingin dibawa,masalahnya pembawa perubahan itu tidak diubah dan tidak mahu berubah.

Contohnya bagai sebuah kereta yang ditukar rangka luarnya dengan rangka BMW atau mercedes yang terbaru tetapi enjin dalam nya masih lagi enjin kereta toyota zaman 70 an.

Atau pun seperti mengajak orang ramai berhenti merokok tetapi lepas habis ceramah,isap rokok.

Kita senang menghamburkan hujah sesuai dengan keadaan.Menjadikan slogan-slogan sebagai alat-alat untuk kepentingan kita sendiri.Kononnya menjadi arus perubahan massa.

Bagaimana rakyat yang marhaen ingin percaya anda mampu memimpin negara sebagai pemimpin terhormat sedangkan skandal anda dengan wanita-wanita bahkan lelaki-lelaki menjadi satu isu yang hangat dan anda kelihatan licik untuk cuba menangani isu itu.

Bagaimana rakyat yang berpendapatan RM 1000 sebulan ingin mengikut kata anda supaya berhemah dalam berbelanja sedangkan barang kemas isteri anda membuatkan lehernya sakit.

Bagaimana rakyat yang lurus ini mahu bercakap dengan sopan sedangkan mulut anda terhambur perkataan kotor dan kesat yang senang anda keluarkan.

Bagaimana kami mahu yakin anda pemimpin Islam kalau masing-masing saling menyalahkan,mengkafirkan ,meng’wahabi’kan (pelik-pelik) dan menyesatkan masing-masing.

Dan bagaimana anda kata anda pejuang melayu Islam sedangkan hukum Tuhan,panduan dalam Al-Quran dan teladan Rasulullah anda tolak ke tepi.Anda katakan semua itu dah tak valid lagi.Dah tak sesuai dengan zaman.Pelik,sedangkan teori Plato,Socrates dan macam-macam lagi anda pegang teguh sebagai kitab anda.Tetapi sistem Islam anda tolak tepi.

Haramlah kalau anda fikir kami mahu percaya dan yakin dengan anda.Kononnya pemimpin Islam.

Maka disini,lihatlah,perubahan itu perlu wujud dari diri sendiri.Dari dalam diri.Berubah untuk merubah.Bukan Merubah untuk PERUT,NAMA DAN AKAUN BANK .

Seperti kata-kata Hassan Hudhaibi (tak silap saya) :

Tegakkanlah Islam dalam dirimu,maka ia akan tertegak dalam negara mu.

Lihat,kata-kata yang mudah dan senang difahami.Tetapi kenapa sukar untuk difahamkan.

Kalau anda kata mahu menjadi pejuang Islam,maka diri sendiri perlu menjadi Muslim yang bukan hanya pada nama tertera di kad pengenalan.Seluruh hidup itu perlu berusaha untuk berubah berlandaskan haluan yang ditetapkan Allah.

Bagaimana?

Mulakanlah dengan sebuah keinginan dan niat.Bukankah RAsulullah pernah bersabda bahawa setiap sesuatu itu bermula dengan niat. (Pelik,buku motivasi selalu berkata tentang niat.Tetapi sang Nabi yang bersabda 1500 tahun lampau,kita tak pandang)

Maka bila wujudnya keinginan,kita telah membina sebuah tujuan.Niat di hati untuk berubah.Menjadi seorang Muslim sejati.Muslim yang jelas Islam nya dan lepas KPI (Indeks Prestasi) nya sebagai seorang Muslim.

Maka mulakanlah dengan perkara yang paling asas ya’ni shadah itu difahami dengan jelas.Apa maksudnya.Apa perjanjian yang terkandung dalam nya.Apa maknanya anda sebagai seorang Islam.Siapakah ilah yang dijelaskan dalam shahadah.Siapakah Muhammad itu.Apa tujuannya di lantik menjadi Rasul.Apa yang dia bawa.Apa dia cuba contohkan kepada kita.Apa panduan yang dia tinggalkan.Dan setelah memahami,Yakinlah dengan apa yang anda fahami.

Kemudian mulalah dengan memahami solat yang diarahkan dan setiap kewajipan yang diperturunkan.

Kita mengetahui bahawa shahadah,Solat,Puasa,Zakat dan Haji itu adalah tiang nya Islam.Kalaulah Islam itu sebuah bangunan maka kalau itu sahaja,bangunannya tak kan menjadi lengkap.Maka Jihad,Infaq,dan lain-lain itu adalah tubuh bangunan itu dengan Jihad itu sebagai puncak atap.Dan puncak atap itu terus dan jelas menuju kepada redha Allah.

Jika kita memahami itu semua dengan mendalam,maka dari kefahaman itu terbentuknya sebuah perubahan.Perubahan untuk memperbaiki diri.Maka pada setiap apa yang kita nak perbuat,perkara paling pertama kita fikir adalah redha Allah.adakah Allah redha kalau aku ambil rasuah.Adakah Allah redha kalau aku menipu rakyat?Adakah Allah redha kalau aku gelapkan duit amanah rakyat.Adakah Allah redha kalau aku berpecah belah dan memfitnah?

Maka redha Allah itu akan kita fikirkan dahulu.Perkara yang paling utama.

Dan pastinya dalam membuat perubahan kita akan dikecam.Hipokrit.Bermuka-muka.Macam ular cuma bersalin kulit.Tak kan bertahan perubahan itu.dan macam-macam lagi.Dan benar,apa yang kita ingin bawakan memang akan menyebabkan orang lain takut.Tetapi bila kita yakin kebenaran yang kita bawakan,apakah kita kira tentangan yang kecil kalau nak dibandingkan dengan redha Allah?

Fikirkanlah utuk berubah!

Dan berubahlah!!