Adakah ini merdeka yang hitam???

Salam ukhwah.salam kemerdekaan.

Detik pukul 12 tengah malam sekejap tadi telah menandakan masuknya 31 Ogos.Dan inilah tarikh yang amat bersejarah.

Perjuangan yang diwarnakan dengan darah yang merah.Dan di pekatkan dengan juraian air mata.Tanda sebuah perjuangan yang dibasahi juga dengan peluh dan semangat.Melukiskan sebuah lukisan kemerdekaan tanah ini yang sunggh indah.Itu kisah 52 tahun yang dulu.

Dan mungkin aku tidak faham bagaimana peritnya rasa untuk mengangkat kemerdekaan itu.Harta dan nyawa yang dipertaruhkan walau dalam keadaan kemiskinan dan terhimpit.Sebuah perjuangan yang hebat..

Inilah negaraku.Inilah pejuang yang pertaruhkan segalanya.Itulah pemimpin yang rela dipenjara.Itulah mereka.Itulah kisahnya.52 tahun yang lampau..

Dan mungkin aku juga tidak faham bila melihat pejuang yang masih hidup itu menahan air bertakung di soket mata.Kepiluan yang dahsyat mengenang sebuah pengorbanan.Dan bagaimana kemerdekaan yang ingin dicapai itu bukan percuma.Bukan mudah.Bukan dengan senang hati.

Dan aku juga tidak tahu betapa nilai yang perlu dibayar untuk itu.Aku tidak memahami kerana mereka yang membayarnya ketika itu.Dan aku dan kita yang ada disini hanya sedap menikmatinya sahaja..Dan tangisan dari air mata pejuang itu turun lagi menitis.Dan aku tidak tahu..

Tangisan itu untuk 52 tahun yang lampau.Untuk 52 tahun lampau yang penuh warna dalam kepingan filem hitam-putih.Itu adalah merdeka 52 tahun yang lampau…

ketika tadi aku tonton 1957-hati malaya.Kisah yang hebat.Dan teringat sebuah petikan dari Abdullah Fahim yang dilakonkan semula.. “nanti jangan lepas merdeka,pemimpin memakan harta rakyat di belakang rakyat”..

Itu gambaran kisah 52 tahun lampau.Dan mungkin terbukti 52 tahun selepas itu..

Benar,.kita terbebas dari sebuah penjajahan yang kejam.Harta negara yang melimpah kaya dikaut dan dibawa pergi.Sejarah persuratan bangsa Melayu dicuri dan dibawa pergi.

Palin keji….minda kita terjajah.Pemikiran kita terjajah.Dan produk yang dihasilkan adalah dari sistem yang terjajah.

Penjajahan itu bukan hanya lepas dari penaklukan pada negara.Tetapi juga perlu lepas dari minda dan perlakuan serta pemikiran…

Lihat kembali,adakah kita ini benar benar merdeka dari sebuah penjajahan.Adakah pemimpin kita benar-benar terlepas dari penjajahan??

Aku menghargai perjuangan kemerdekaan.Aku mengenang sebuah semangat yang gah menuntut sebuah kemerdekaan supaya anak bangsa boleh hidup dan mengangkat kepala mengatakan aku anak melayu.Aku rakyat Malaysia.

Tapi aku juga takut hanya aku dan kita sahaja yang mengenang budi.Hanya kita sahaja yang menghargai jasa.Kita adalah rakyat.rakyat adalah raja.Dan raja yang ada juga adalah rakyat.Begitu juga pemimpin.Kalau lah anda katakan kami yang muda ini tidak menghargai erti kemerdekaan,adakah anda benar-benar menghayati apa itu merdeka?? Adakah benar rakyat anda dahulukan?? Negara kita kaya.Luas hasil buminya.Bijak pandai anak bangsa nya.Hebat-hebat para pemudanya…Tetapi benarkah kemakmuran itu kita rasa bersama.Sama banyaknya.Sama rasanya.Sama kenyangnya??

Adakah ini merdeka kalau pemikiran kita masih terjajah.Kita rasa kita Melayu adalah dalam kehidupan Melayu.Tetapi bila kita Islam,kita punya kehidupan Islam.Kita asingkan hidup kita dengan Islam.Kita jajahkan dan pasungkan Islam dari hidup kita.Kita guna apa yang perlu dan buang apa yang kita tak mahu…

Adakah itu merdeka yang benar atau sebuah merdeka yang hitam??

Merdeka yang benar adalah bila kita merdekakan diri kita dari jahiliah dan menjadikan diri kita hamba semata-mata pada Allah.Merdeka yang benar adalah kita merdekakan diri kita dari menjadi hamba dinar dan dirham serta wang ringgit,pangkat,kegilaan kuasa dan ketamakan,kejahiliahan dan kefujuran lantas meletakkan diri kita SEMATA-MATA hamba kepada Allah…

Lihatlah dimana kita sekarang??

Adakah merdeka kita merdeka yang hitam??

One thought on “Adakah ini merdeka yang hitam???

  1. salam, bahagialah org2 yg membebaskan dirinya dpd mindanya dijajah.. bahagialah jika org itu kembali kpd fitrah inginkan kebaikan.. dan agama di sisi Allah hanya Islam.. mudah2an pejuang Islam akan berjaya juga suatu hari nnt dgn pertolongan Allah dan sokongan org2 yg terbebas mindanya dpd fahaman sempit.. Amiin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s