Of Cars,Computer and Chappati..and being single..

Salam..

Clocks ticking in front of me showed 4.13.And well I am still struggling to finish my 114 assignment and 106.How happy I am.114 is 50 percent finish.Well,it seems to be ok (for now).Today, I really felt how it is to be single-alone.

My parents was going to Kedah and Perlis sending my two sisters to their respective educational institution.One is in Uitm and another in Mrsm.They left at around 12.45 in the afternoon.And yeah,leaving the cars with me.

One of the reason I am not allowed to have car in Sarawak is because of my “driving skills”.Well,I do admit that when I was a new driver, the passion of being at par with Ghost Rider is inside my vein.hehe.100 km/h for me at that time is still very very slow.

But right now,I dont find the need to rush.And driving at 80 km/h for me right now is considered as fast as a jet plane.So, for several days during this holiday I drive my parents Mitsubishi Grandis. The car is big.An MPV actually.And yeah, very tech-ies.It is very comfortable.But I am not keen on automatic driving.I felt useless driving an automatic car.I love to control the gears and the clutch.

Well, I love the previous car.Was recently sold.Iswara  aeroback.But we still have a Tiara.My mama bought it from a teacher.Also a Van.A vanette.But I never drive it..hehe..

And you see,how technologies move so fast.The fastest one is computer.Every 6 month (or less) we could find a new brand or new specs of computer.BTW, my lappy still not okay.I need to repair the  screen and it may cost me RM 800..huhu (if you want to support me..alhamdulillah..jazakallah khair kathir) .However, I am not really want to repair it.I already made it into a desktop.

Using an old crt monitor as a substitute.Better that way.Because it will be harder to mobilise and it will make my time in front of computer lesser.So I could do much more important things.U know,I can stuck in front of computers for hours.

And yeah, I told you about being really single-and-alone today.I went to Hj Ali restaurant.Just to have my time with late night foods and drinks.So,I ordered 2 chappati,rojak mamak,tongkat Ali and “kari kambing”.Well, the food are AWESOME with high level of AWESOMENESS!!

I am an avid eater of Mamak’s food.Even the Utsmania in Curtin cannot compare with Hj Ali.So, as I almost finish my food there comes two cars.And the people coming out of the car, are famous actors of whom I dont know!! hehehe.Not that they are not famous but I am not that into that kind of “entertainment”.

I dont know much about actors and artist in Malaysia.And I am not that enthusiastic to know about them.I appreciate their acts in films but that does not mean I need to know their names or even where they come from.It is not the time yet for that.

And because of that,although they sit at the table next to me,they cannot break my temptation towards the Chappati and the flavoury curry kambing.

What a day of being single and alone.And I am actually loving it to be single.But I dont like to be alone.

Well,sekarang nak berbahasa Melayu.Ada kawan lama tanye,dalam sms la..Tanye pasal tak nak couple lagi ker..

Adus,kenapa masalah couple ni jadi macam isu utama untuk remaja?Bila salah meletakkan kedudukan cinta dan nilai cinta,maka jadilah silap pada akhlak dan sikap yang ditonjolkan.

Cuba ingat balik,zaman atuk dan nenek kita,bercouple atau berdating tu dipandang tak elok.Sebab,value zaman tu menyebabkan ia nya jadi begitu.Zaman sekarang,bukan aja berdating di pandang okay,malah lebih dari tu.

Jadi terfikir kah yang value tu sebenarnya kita tetapkan.Dan barangkali akan datang,value yang lagi teruk kita boleh budayakan.Sebab semua manusia zaman ni setuju dengan value tu.

Itu masalahnya bila value itu ditetapkan oleh manusia.Bila manusia lari daripada ketetapan Tuhan.Allah berkata dalam Quran menyatakan bahwa

Ya Ayyuhallazina amanu dkhulu fissilmi kaaffah.

Maksudnya : wahai orang beriman masuklah dalam Islam secara keseluruhan.

Maksudnya disini,kita bukan boleh ambil Islam tu ikut suka kita.Mana kita suka kita ambil.Mana kita tak nak,kita buang.

Kita tengok balik jugak dalam Quran:

za likal kita bula raiba fih hudan lil muttaqin..

maksud hudan di atas adalah petunjuk.Maksudnya Al Quran ini adalah manual guide kita.Adakah Al Quran sebanyak 6666 ayat ini diturunkan hanya untuk kisahkan ceritera purba tentang ummat terdahulu.Atau cuma ditarannum jadi lagu-lagu yang sedap didengar??

Benarlah apa yang dilihat oleh As Syahid Syed Qutb, bahawa Al Quran ini sebenarnya adalah buku panduan.Apa yang dicerita dalam Al Quran sebenarnya adalah panduan untuk kita.

Contoh,kisah kaum homoseksual keterlaluan dalam kaum Nabi Lut adalah gambaran masalah homoseks zaman moden.

Masalah kedegilan,kelalaian dan penentangn terhadap kebenaran yang dibawa Musa oleh Bani Israel adalah masalah tentang bagaimana menguruskan dan berurusan dengan bangsa yang degil dan keras kepala.Dan juga sebenarnya adalah model terhadap kewujudan bangsa yahudi kini yang sikapnya memang tak tumpah ya’ni keras kepala.

Kisah tentang Luqman menasihati anak nya adakah hanya untuk anak-anak luqman sahaja??Sebenarnya itu juga adalah untuk kita.

Kisah Yusuf dan Zulaikha adalah kisah betapa agungnya cinta Yusuf terhadap Tuhannya!!Biar dipujuk dan dirayu oleh wanita rupawan,berharta dan berkedudukan pada keadaan yang memang baginda mampu untuk melakukan kekejian tersebut,baginda menolak!!Menolak dengan sebenar-benar penolakan!!Kerna dia tahu,cinta Allah itu lebih besar!!Cinta Allah itu lebih pasti!!Cinta Allah itu lebih agung!! Sampai kan Yusuf itu sanggup dipenjarakan!!

Bukankah kisah itu sahaja sudah cukup jelaskan masalah cinta pemuda-pemudi sekarang!! Macam saya katakan,bila salah letakkan cinta,maka cinta terhadap Allah itu tak kan ada dalam jiwa walaupun mulut kita berkata,kita cintakan Allah dan Rasul..Sedarlah,iman itu bukan sekadar kata-kata dan slogan!!

Bukankah Allah berkata dalam Quran,jika ada yang lain dalam hati,maka Allah tak ada dalam hati insan itu.Allah dah nyatakan.Adakah kita cari??

Kalaulah disebabkan masalah cinta picisan buat kita menangis,runsing,sibuk…Fikirlah dengan jujur..saya tanya anda dengan jujur…Mampukah untuk bergerak dalam jalan jihad dan dakwah meletakkan diri hanya kepada Allah??sedangkan diri dan hati disibukkan cinta kepada yang tak sepatutnya!! Jangan harap nak dirikan Islam kalau itulah kualiti yang ada pada pemuda kita.Pada pemudi kita.Biar pun kita ahli tertinggi dalam persatuan Islam setempat!!

Ummat Islam itu bukan dikumpulkan macam menjala ikan.Tapi ianya dibina dengan khusus.Di tarbiyah dengan benar dan jitu.Sehingga hidupnya tak lain hanya untuk Allah!!

Biasa dengar tentang seorang panglima perang kafir menyatakan bahawa umat ini tak boleh dikalahkan selagi Quran ada di tangan umat ini.Lihat?

Quran memang dekat dengan kita.Tapi dekatnya sebagai hiasan di atas rak.Kita terlalu “hormatkan” Quran sampai cuma disimpan di tempat tinggi.

Kalau hormatkan Quran,apa yang perlu dibuat adalah membacanya!!

Adalah menghayatinya!!

Adalah memahaminya!!

Adalah mengamalkannya dalam menjalani hidup mentauhidkan Allah!!

Bukan hanya menggantung di dinding-dinding.Konon buat pendinding atau hiasan yang cantik.Bukan setakat mentarannum dengan suara lemah merdu.Yang lagi utama adalah menghayatinya dan memahaminya dengan kefahaman yang benar!!Supaya setiap apa yang kita lihat dalam hidup ini adalah melalui kaca mata Al Quran

Kajilah Al Quran.Jadikanlah Al Quran dalam hidup kita.Lihatlah segalanya dari sudut Al-Quran.Value itu telah ditetapkan oleh Allah dan telah ada dalam Quran.Kalau kita cari,kita jumpa.Tapi bila kita tak cari,janganlah berani kata yang benda itu tiada!!

Ilaliqo’

One thought on “Of Cars,Computer and Chappati..and being single..

  1. Salam Tajul,

    Semua manusia, sejak lahir Allah dah bagi hidayah tak kira org Islam atau kafir,(termasuk binatang dan makhluk2 lain juga) namun Allah suruh kita kembangkan hidayah yg dah ada pada kita tu.. tp tu la manusia ni susah benar nak ikut yg fitrah tu, suka ikut nafsu, nak kaji al-quran susah benar tp nak kaji buku2 ilmiah lain takpe berhabis duit pun. yg lebih malang suka pula baca majalah2 humor dsbnya.

    Makcik pun masih berusaha mentarbiyah diri sendiri dan anak2.. mudah2an Allah perkenankan makcik dan anak2 masuk ke dalam Islam sepenuhnya tidak separuh2 amik yg mana suka je.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s