Hakikat Jalan Ini…

Salam…

Kita sudah yakini jalan ini sebagai jalan kita. Jalan yang kita lalui ini sudah kita yakini dengan sepenuh hati kita sebagai satu jalan yang pasti. Kita sudah yakini tugas kita adalah untuk membawa ummat kepada janji Allah!!

Jalan ini kita yakini sebagai satu-satunya jalan untuk mencapai redha Allah. Kita sudah melihat bahawa apa yang ingin dibawa oleh jalan ini adalah untk membentuk ummat Islam yang benar-benar ummat Islam yang mampu menjadikan Islam sebagai Ustaziyatul Alam. Yang punya kualiti yang mantap. Yang punya jiwa yang tegar. Yang punya keberanian yang tegap teguh.

Dan sudah kita lihat dan alami sendiri yang kita pernah dididik dengan sistem yang bukan sistem Islam.Atau hanya celupan sistem Islam. Dan setelah itu kita telah ,dengan izin Allah, memilih untuk berada dalam Islam yang benar. Bernafas dalam jalan Islam. Melangkah dalam Islam. Bercakap dalam Islam.

Dan kita gembira dengan perubahan yang kita ambil.Dengan revolusi yang kita ambil.Kita gembira dengan perubahan kita.Pada muamalah dan pergaulan.Pada akhlak dan sikap.Pada keberanian dan kesungguhan.Pada iktikad dan prinsip.Pada pergerakan dan organisasi. Kita sudah melihat perubahan yang aneh tetapi indah pada diri kita dan kita ingini kebaikan ini untuk semua.

Apa yang kita lakukan bukanlah perkara yang kecil dan remeh.Bahkan inilah perkara yang besar.Kita ingin membentuk ummat yang mantap dan menyampaikan Islam itu kepada semua.Apa yang kita lakukan bukan hanya ibadat khusus seperti solat dan lain-lain.Tetapi apa segalanya yang kita lakukan adalah ibadat. Dari kita bernafas,bercakap sehinggalah keinginan kita untuk membentuk sebuah negara Islam,membangunkan khalifah serta menjadikan Islam sebagai Ustaziyatul Alam adalah satu ibadah yang besar.

Tetapi semua itu perlu bermula dengan asas yang kukuh.Asas yang bermula dari kelompok-kelompok yang punya visi dan misi yang sama.Yang bergerak dengan aturan dan saf yang sempurna dan terarah. Yang punya kekuatan secara jama’i bukan anani..

Segalanya bermula dengan kelompok-kelompok itu yang punya kesedaran bahawa hanya untuk membawakan ummat kembali kepada yang haq hanya lah dengan jalan ini.Yang punya keinginan yang kuat yang sama seadanya.Yang punya keyakinan pada jalan ini.

Ya Ikhwah..kitalah penggeraknya..

Dalam kita menjalani jalan ini, amatlah bohong dan satu penafian jika kita mengatakan tiada cabaran yang kita hadapi.

Amatlah dangkal kalau kita katakan jalan ini amat mudah, amat senang.

Tidak ada cabaran. Tidak ada kekangan. Tidak ada tekanan.

Wahai Ikhwah dan Akhwat..

Ingatlah!! Ingatlah pada janji Allah ….

al-ankabut 2-3

Al-Ankabut 2-3:  2. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

3. dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta.

Telah jelas Allah mengatakan bahawa keimanan itu akan disertakan dengan ujian. Jalan ini juga akan disertakan dengan ujian yang berat. Akan datang saat ujian yang amat berat untuk kita. Adakah kita akan bertahan??

Ujian itu adalah cara Allah untuk melihat sejauh mana kita tegar untuk membawa kalimah Nya..

Ujian Allah itu dalam macam-macam bentuk. Allah sudah perlihatkan kita pada kitab Nya yang suci yang kita jadikan sebagai panduan kita. Kisah bangsa-bangsa terdahulu yang menentang nabi-nabi mereka yang membawa kebenaran.

Kita telah lihat bagaimana ujian yang diberikan kepada pemuda-pemuda Kahfi sehingga mereka terpaksa lari demi menjaga dakwah itu sendiri :

al-kahfi  4

14. dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: “Tuhan Kami ialah Tuhan Yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; Kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan Yang lain dari padanya; jika Kami menyembah Yang lainnya bermakna Kami memperkatakan dan mengakui sesuatu Yang jauh dari kebenaran.”

Lalu Allah memberikan mereka kekuatan dan keberanian untuk dakwah mereka. Dan ketika mereka bangkit dari tidur setelah ditidurkan oleh Allah, mereka melihat kaum mereka sudah menerima dakwah mereka!!

Mereka terpaksa lari bukan kerna takut.Tetapi kerna dakwah itu sendiri.

Kita lihat juga bagaimana Nabi terdahulu seperti Nabi Hud,Shaleh,Nabi Musa dan Isa,Nabi Zakaria dan Nabi yang lain nya. Mereka ditentang dengan tentangan yang dahsyat. Bahkan justeru tentangan itu adalah harga nyawa mereka sendiri.

Kita lihat juga junjungan kita, dalam membawa dakwah baginda yang dengan nya kita bernafas dalam Islam pada hari ini.Baginda juga ditentang dengan tentangan yang dahsyat dan kejam. Diuji dengan penyeksaan dan kelaparan. Dilawan dengan pengasingan dan peperangan. Tetapi baginda tetap tegar di jalan dakwah ini.Jalan yang kita cuba ikuti hari ini.

Lalu kita lihat juga pejuang yang tidak jauh dari kita. Al-Imam Hassan Al Banna yang jalan juang dakwah yang dibawakan kepada kita hari ini adalah nyawanya sendiri. Dia ditembak pada dadanya sebanyak dua kali yang kemudian meragut nyawanya.

Lihat pula Zainab Al-Ghazali. Kehidupan nya adalah kehidupan penjara. Kehidupannya adalah manifestasi sebuah perjalanan yang dahsyat.Biar dipenjara dan diseksa. Tetap Allah dan Rasul itu utama.

Lihat pula Syed Qutb. Dia memilih kematian yang sejajar dengan buku terakhir yang ditulisnya iaitu Petunjuk Sepanjang Jalan.  Dia memilih kematian kerna dakwah sebagaimana Ghulam dalam surah Al-Buruj dalam peristiwa Ashabul Ukhdud.

Lihat pula Mustafa Masyhur. Walau dipenjara.Walau diseksa.Allah dan Rasul itu utama.Jalan dakwah ini utama.Penjara dan seksaan tidak mampu melemahkan mereka.

Dan ramai lagi antara  mereka!!

Kerna mereka ingat pada janji Allah!!

A-Fushhilat 33

33. dan tidak ada Yang lebih baik perkataannya daripada orang Yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal Yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya Aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!”

Mereka pasti bahawa di penghujung nya adalah redha Allah.Mereka yakini untuk jalan ini kerna mereka hanya inginkan redha Allah dan redha Allah itu lah nikmat terbesar bagi mereka.

Mereka tidak takuti akan kematian dan seksaan yang sementara oleh golongan yang menentang.Kerna mereka yakini janji Allah itu pasti.

Lihatlah. Mereka itu pembawa jalan ini.Adakah kita ingin menjadi penonton sahaja??

Kita juga akan mengalami tentangan yang bermacam-macam.

a-baqarah 155

155. Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang sabar

Maka ujian itu tidak lebih dari untuk melihat siapa diri kita dan potensi kita untuk lebih maju. Mungkin wujud pada kita tentangan dari kata-kata yang menyakitkan. Mungkin wujud tentangan dari pemulauan.Mungkin wujud tentangan dari penyeksaan.Mungkin wujud ujian dari keadaan.Mungkin wujud tentangan dari ketidakfahaman.Kita tidak menyalahkan mereka.Tentangan itu mungkin wujud dari ketidakfahaman dan pengenalan terhadap apa yang kita bawakan. Penentang itu barangkali akan menjadi penyokong yang paling kuat.

Maka ingatlah pesan Allah.Bersabar!!

Dan teruskanlah gerak perjuangan ini.

Itu semua adalah sunnatullah!! Kita sudah yakini ini lah jalan kita. Kita sudah yakini ini yang kita inginkan.

Jika itulah harganya untuk kita,maka itulah harga yang kita akan bayar.Jika itulah apa yang diperlukan untuk jalan ini,itulah yang akan kita berikan.Jika itu apa yang perlu kita jalani,itulah yang akan kita tapaki.

Kerna kita yakin janji Allah itu pasti!!!!

jalan dakwah

jalan dakwah

…………………………………………………………………………………………………….

Dari barisan usrah
Dan dari umbi tarbiyyah
Muncullah sinaran fikrah
Islah terus meniti masa

Dari dewan selesa ke jalanan yang berhaba
Pejuang keadilan dan penjulang kebenaran
Bersama Islam membina ummah
Usaha daulatkan syariah
Agar hidup penuh barakah

Di dalam sedih dan ketawa
Di dalam susah dan mewah
Tetap teguh iman dan takwa

Sehati sejiwa
Dulu kini selamanya
Walau apa yg melanda hadapi bersama

Ya Allah ya Rabbi
Teguhkan iman kami
Moga tabah hati tak berbelah bagi

Berbekalkan Islam membina masyarakat
Mengukuh umat insan sejagat
Setiap mehnah pastinya ada hikmah
Berbaik sangka pada yang Esa

Rasulullah contoh ikutan
Prinsip syura jadikan amalan
Korban masa tenaga kita
Dan fikiran perkasakan maruah kita

Lagu boleh dengar disini: Jalan Dakwah – Alarm me

tegak dan tegar lah!!

Inilah jalan kita!! Inilah jalan yang pasti!!

Tajul Rijal Bin Annuar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s