Bumi yang ku temu kasih Nya..

Salam

 

InshaAllah,esok pukul 8 pagi saya akan bertolak menaiki teksi (ke semenanjung?)   untuk ke airport. Alhamdulillah.Dah 2 tahun lebih  rasa nya di bumi Sarawak.Banyak yang saya belajar.Banyak yang saya alami.Banyak yang saya perhati.

….

..

Ramai orang kata di Sarawak ini,sukar untuk mencari kekuatan Islam.Sukar untuk melihat suasana Islam. Tetapi sebenarnya disinilah saya berjumpa kekuatan Islam.Disinilah,di tempat yang dikatakan Islam itu sukar hendak lekat,saya berjumpa sinarnya.Sinar yang membawa perubahan.Bukan sahaja kepada diri saya,tetapi juga kepada komuniti Muslim kampus saya.

..

..

..

Tak dapat nak disangkal, setiap beberapa langkah anda berjalan anda pasti bertemu gereja-gereja yang hebat. Dengan mubaligh-mubaligh kristian yang nampak kemas berbaju kemeja,bertali leher dan berbasikal. Ada juga yang datang ke dalam kawasan kampus,berbual dengan pelajar bahkan barangkali menyebarkan ajaran mereka kepada sesiapa sahaja bahkan pelajar Muslim di dalam kampus sendiri. Dan yang paling menarik,saya sendiri pernah berbual dengan mereka di hadapan surau kampus. Menarik bukan??

..

..

..

Tetapi,itu antara pengalaman yang mengajar banyak perkara. Pengalaman yang tak mungkin mampu saya beli. Disinilah saya belajar pentingnya untuk membentuk ummat.Pentingnya untuk memperkasakan dan merputuhkan kekuatan Muslim dengan membina keperibadian diri seseorang.

..

..

..

Saya secara jujur amat sedih jika dilihat ada yang tak pernah lelah mengikut program-program Islam bahkan meghadirinya setiap minggu tetapi keperibadian menjadi semakin jauh dan teruk dari apa yang dipelajari. Pernah saya berbual dengan seorang sahabat tentang hal ini lalu ditanya kepada saya ,” Tajul,hidayah tu milik siapa? Milik Allah kan?” Iya benar.Memang hidayah milik Allah. Tetapi jalan mendapatkan hidayah itu kita yang cari. Jangan memberi alasan hidayah itu belum hadir maka kemaksiatan boleh sahaja dilakukan….

..

..

..

..

Saya secara jujur nya banyak sungguh kekurangan yang masih saya miliki. Banyak lagi keburukan dan kepincangan pada diri dan peribadi. Sungguh saya juga berazam untuk memperbaiki diri saya.Sewajarnya seorang Muslim patutnya begitu.Tidak pernah putus dari memperbaiki diri. Dari hal yang besar seperti perkara khurafat sehinggalah sekecil-kecil hal seperti tabiat makan.Semuanya diambil kira dalam Islam.Dan saya ingin punya keIslaman sempurna.Keimanan sempurna…

..

..

..

Sudah banyak saya katakan tentang perubahan.Sudah banyak saya tuliskan tentang pembaikan peribadi.Kerna saya sendiri pernah mengalaminya.Saya bukanlah yang terbaik dalam hal ini.Bukan juga manusia sempurna.Tetapi saya ingin melakukan yang terbaik dalam memperbaiki diri saya. Mungkin saya yang dahulu sikapnya berbeza dengan yang sekarang.

..

..

..

Banyak perkara yang perlu saya perbaiki. Sangat banyak..Saya sendiri kadang-kadang kurang faham tentang perhubungan manusiawi. Saya kurang faham ikhtilat lelaki dan perempuan dan kadang-kadang terjadi konflik dalam diri. Apa yang saya lakukan tentang hal itu cuma berpandu kepada apa yang telah saya pelajari.Jika ianya terlalu kompleks saya percayakan kepada naluri dan fitrah diri. Jika rasanya diri menolak untuk hal itu,maka saya berhenti.Mungkin apa yang saya lakukan boleh membuat saya dilabel macam-macam. Terus terang,saya tidak kisah. Kerna saya yakini bahawa apa yang saya lakukan adalah yang terbaik bagi saya. Jujur,saya tidak mahu lagi terjerumus dalam sejarah lama saya.

..

..

..

Disinilah saya belajar ertinya kebahagiaan. Saya bahagia untuk bergerak dalam jalan Islam walaupun kawan-kawan mengatakan saya ini “buzy giler” , ,”mat buzy” dan macam-macam lagi.Biarlah balik sampai lewat tengah malam mahupun tidak berehat.Inilah jalan yang saya pilih.Jalan yang saya pilih sekurang-kurangnya yang dapat membawa Islam kepada kawan -kawan saya.Sekurang-kurang nya dapat membawa perubahan dalam diri setiap kawan dan sahabat yang saya sayangi.

..

..

..

Dan benar, apa yang saya lalui bukan nya mudah!!

..

..

..

Dan di bumi inilah saya berjumpa dengan mereka yang berilitzam ingin membawakan Islam.Bukan mudah sebenarnya.Banyak yang telah kami lalui.Banyak lagi yang akan kami hadapi.

..

..

..

Dan berakhirnya tahun ini ,maka bermulalah sebuah perpisahan.

Kepada Safiq,Afiq dan Islah. Terima kasih banyak-banyak atas tunjuk ajar yang diberi. InshaAllah,segala yang dipelajar akan di gunakan dengan sebaik mungkin.

..

..

..

Kepada kawan-kawan yang lain.Jika ada yang saya sakitkan hati dan terluka jiwa,maka diri ini meminta maaf.Jika ada hati yang terguris,ampunkanlah.

..

..

Kepada sahabat seperjuangan, jangan mundur!! Teruskan perbaiki diri dan perbaiki sesiapa sahaja yang ada disamping kalian.Islam ini agama perubahan.Perubahan dari jahiliah kepada maghfirah.Perubahan dari yang bathil kepada yang haq.

.

.

.

Cuti ini gunakanlah sebaiknya. Walapun agak teruja menanti result exam. (Rasa macam tak tercapai untuk mendapat High Distinction je).Diharap sesiapa sahaja yang membaca ini,doakanlah.Saya ingin mendapat yang terbaik setelah saya berikan usaha saya.

..

..

Sehingga itu,kelak kita akan berjumpa lagi.InshaAllah.Doakanlah..

One thought on “Bumi yang ku temu kasih Nya..

Leave a Reply

