Kenapa semuanya perlu di kritik dan di bangkang?

Salam..

Mungkin tulisan kali ini agak bersifat politik.Saya tidak melebihkan kepada sesuatu pihak. Saya tidak punya apa-apa kepentingan bahkan tidak punya matlamat perjuangan politik yang berkait dengan parti yang ada sekarang.Tetapi saya bukanlah cuma tunggu dan lihat tetapi ingin juga berusaha terjun dalam pembangunan negara dengan cara saya tersendiri.

.

.

.

Akhir-akhir ini terlampau banyak kecelaruan yang berlaku. Saya lahir ketika era Tun Mahathir memegang tampuk amanah dan semenjak hidup selama 20  tahun yang masih jagung muda ini, sudah 3 perdana menteri yang memegang tampuk amanah.

.

.

.

Apa yang di amati, tidak banyak kecelaruan yang timbul ketika Tun Mahathir memegang kuasa.Beliau sangat tegas dan sangat berani. Seorang “Top Gun” lah kalau kita hendak melabelkan beliau.Bahkan beliau lah yang sebenarnya membentuk jati diri bangsa Malaysia supaya terus berasa bangga. Sewaktu kecil,saya pernah berbual dengan mat salleh dengan memanggil beliau sir. Sekarang ini saya mampu berasa bangga dan punya jati diri dan tidak memandang tinggi kepada barat bahkan saya menganggap mereka sama sahaja.Sama taraf dengan setiap kita bangsa Malaysia. Saya bangga sebagai seorang Muslim di tanah ini.

.

.

.

Tetapi ketika saya melihat apa sahaja tindakan kerajaan yang dikritik dan yang terbaru kos penyelenggaraan kapal selam yang mahal juga dikritik saya terasa amatlah dangkal sekali pemikiran yang ada.

.

.

.

Suatau ketika dahulu,lapangan F1 dikritik sebagai projek gajah putih. Petronas Twin Tower juga dikritik.Sekarang,pembelian Sukhoi dan Scorpene juga dikritik.

.

.

Terus terang, sekarang ini siapa yang beruntung dengan wujudnya litar Sepang?? Siapa yang tidak bangga mengatakan negara tropika Malaysia ini punya bangunan yang tinggi?

.

.

Sekarang kita punya kapa selam. Saya ke LIMA beberapa mingu lepas dan memang kerna saya tinggal di Laangkawi maka itu lebih mudah.

.

.

Dan terus terang ketika menyaksikan pesawat pejuang Malaysia  MiG dan Sukhoi beraksi dengan penuh getaran yang dahsyat, saya berasa amat bangga sekali dan mampu berdiri megah dan mengaku kehebatan negara ini.

.

.

Ketika melihat KD Tunku Abdul Rahman atau lebih terkenal lagi sebagai Scorpene, saya berasa teguh jati diri dan penuh semangat.Begitu juga melihat KD Perak.

.

.

Cuba kita soroti apa yang dikatakan oleh Al Quran bahawa kita disuruh untuk menyediakan kekuatan dari kuda-kuda dan peralatan perang agar izzah itu wujud.

.

.

Lihat pula pada sirah. Bagaimana Rasul mempersiapkan tentera Islam dengan kekuatan senjata semampu kekuatan kaum muslimin.

.

.

Lihat pula sahabat-sahabat ketika peristiwa Umar melawat   Muawiyah dan terlihat Umar yang Muawiyah berpengawal. Maka disoal Umar,kenapa kau lakukan seperti itu? Maka dijawab Muawiyah, ” Sesungguhnya negeri ini berjiran dengan Rom maka tujuan dipakainya pakaian yang megah dan tentera yang berkawal adalah ata izzah Islam.

.

.

.

Lihat pula Penakluk Constantinople , Sultan Muhammad Al Fateh.Sultan muda yang ketika menawan Konstantinople adalah sama usia dengan saya.Kekuatan persenjataan yang ada adalah yang termoden pada ketika itu.Beliau punya meriam gergasi yang mempu memecahkan sebarang benteng dan sangat maju berbanding kekuatan tentera kuffar.

.

.

Lihat sahaja zaman Salahuddin Al Ayubi yang kekuatan tenteranya adalah yang terbesar dan sangat kuat.Persenjataan nya yang dahsyat.

.

.

Persiapan itu dilakukan bukan ketika perang tetapi sebelum peperanagn wujud!!

.

Jadi sekarang beranikah anda mengatakan apa yang dilakukan Rasul,sahabat-sahabat dan para wira Islam kita itu satu perkara yang sia-sia dan membazir.

.

Maka adakah yang dilakukan sekarng ini salah??

.

Anda cuma melihat sejarah sebagai cerita kosong.Anda tidak ambil apa yang ada pada nya.Kalaulah ketika zaman Rasul kekuatan yang ada cuma kuda dan panah serta pedang.Dan zaman Salahuddin Al Ayubi adalah catapult.Dan zaman Sultan Muhammad Al Fateh adalah meriam gergasi.Maka zaman ini persenjataan terkuat mungkin sekali”Intelligence Warfare” yang dipandu dengan satelit ketentaraan yang mampu mensasari mana-mana sasaran dengan tepat dan di sertai denga kekuatan misil yang dahsyat seperti misil nucleur dan bahkan lebih hebat lagi semuanya dikawal secara artificial intelligence.

.

.

Fikirlah.Tak kan kita nak memperkuatkan persenjataan setakat dengan meriam buluh. Mungkin sekali helikopter nuri yang kita ada hanya setakat meriam buluh kalau nak dibandingkan dengan Apache yang dipunyai kerajaan singapura yang mana umat Islamnya ditekan disana!!

.

.

Patutlah suatu ketika dahulu Singapura pernah dengan megah berkata jika berperang,mudah sahaja Malaysia diahncurkan.

.

Dan bilamana Malaysia membeli Sukhoi dan Scorpene mereka lah yang menjadi negara yang amat takut dengan perkembangan yang berlaku!!

.

Mungkin benar kos yang tinggi diperlukan untuk selenggaraan senjata tersebut tetapi ia adalah kos yang perlu.Negara ini kemungkinan tidak akan pergi berperang tetapi Islam juga menganjurkan kita untuk melakukan persediaan. Kalaulah kerajaan ini benar-benar mahu habiskan kewangan untuk pembangunan senjata maka mungkin sudah lama kita menjadi seperti Nazi German ketika Adolf Hitler yang menyisihkan kepentingan rakyat yang dihimpit kemiskinan ekonomi sedangkan kemakmuran negara digunakan untuk pembangunan senjata.

.

.

.

Tetapi negara ini tidak.Kos yang digunakan terhadap pembangunan persenjataan negara adalah amat perlu. Bayangkan lah secara logikal, apa yang akan dipandang oleh negara kuasa besar kepada kita jika kita sudahlah tak punya pemimpin yang kuat bahkan persenjataan juga lemah. Kita menjadi amat mudah untuk dihina kan.Dipandang rendah.

.

.

.

Kita bukan ingin merasa besar dan megah tetapi dalam skop diplomasi serantau dan juga dalam pemerintahan,pembangunan tersebut amat perlu.Bahkan apa yang dilakukan kerajaan terhadap pembangunan negara ini seperti Petronas Twin Towers dan Litar Sepang juga amtlah perlu. Lihat, berapa banyak yang dapat untung daripada Litar Speang walaupun sedikit.

.

.

Kebaikan nya meliputi aspek setempat dan global.

Secara lokal nya,pembangunan yang kononnya gajah putih itu telah menigkatkan jati diri rakyat kita.Sekarang kita mampu bangga dan mersa ‘izzah atas kekuatan negara ini.Bahkan merasa aman dengan kekuatan yang ada.

.

.

Bahkan segalanya itu adalah satu simbol perpaduan.Lihat sahaj.Bukan hanya orang Melayu yang untung tetapi bahkan bangsa lain juga dapat keuntungan yang sama.

.

.

Secara globalnya, negara ini dipandang tinggi dan disegani oleh negara lain dan lihat sekali lagi apa yang saya katakan bahawa negara lain tidak mampu memperbudakkan negara kita.

.

.

Kita berdiri sebagai satu bangsa merdeka yang tidak takut dan gentar!!

.

.

.

.

.

.

Janganlah semua perkara dikritik.Saya juga mengkritik terhadap beberapa dasar yang ada tetapi saya tidak mengkritik atas sebab saya adalah pembangkang.Bahkan saya tidak penyokong atas dasar saya penyokong kerajaan. Kritiklah dan berilah pendapat dengan berfikir panjang.Janganlah setiap perkara nak dikritik.Kalaulah satu hari nanti yang dapat keuntungan dari projek tersebut adalah anda,adakah anda mahu mengkritik juga??

.

.

Bukan kita sahaja yang betul dan bukan orang lain sahaj yang salah.Mungkin kita salah  dan dia yang betul dan mungkin sebaliknya.Mungkin dua-dua betul dan mungkin dua-dua salah. Lihat pada sudut pandang yang benar.Lihat dari sudut pandang Al Quran.Jangan bersikap jumud dan mengatakan semua itu bid`ah dan tak pernah dibuat nabi.Kalau anda mahu,senang sahaja.Pergilah ke kuliah naik unta.Jangan naik bus mahupun kereta.Zaman nabi dulu naik unta kan??

.

.

Bid`ah itu perlu kita kaji dengan sebaiknya.Kalau ingin memahami maka kajilah ilmu syarie iaitu perundangan Islam.Disitu ada diterangkan sangat mendalam tentang bagaimana hukum dibuat.

.

.

Jangan dikata semua pembaziran wang rakyat.Walaupun mungkin ada korupsi yang jelas saya amat menentang,tetapi dasarnya perbincangan ini,projek yang dilakukan setidaknya beri kemakmuran kepada rakyat.

.

.

Fikirlah dengan benar.Kritiklah dengan sangat berhemah.Terus terang saya bukanlah pendokong mana-mana pihak.Saya cuma seorang pemuda yang menyayangi tanah ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s