Untuk mama….

Salam ukhwah..

entry kali ini saya dedicate kan untuk setiap mama di dunia..especially, mama saya,Puan Fatimah Sidik, mak cik Werdah, Mak angkat saya yang jaga saya waktu kecik , Mak Esah ,mama-mama kawan-kawan saya yang melahirkan mereka dan semua mama-mama di dunia…

Bersyukurlah keatas nikmat yang besar yang Allah beri pada kita.Ibu kita.Mama kita.Mak kita.Ummi kita..

Ingat tak….

Siapa yang hapuskan air mata kita waktu kita sedih.

Siapa yang nak dengar cerita kita susah di tempat orang.

Siapa yang bela kita waktu orang lain aniaya kita

Siapa yang mandikan kita waktu kecil,bersihkan kita..

Suapkan kita makan, Siapkan pakaian kita pergi sekolah..

Siapa yang tegur kita kalau kita buat salah.Dan walaupun kita buat salah dia tetap maafkan kita…

Siapa yang paling sayang kita dan terima kita walau kita susah,buruk,hina…

Dan bangga dengan kita walau dia tak terima apa-apa atau mungkin waktu tu kita langsung tak ingat pada dia..

Siapa lagi kalau bukan mama,bukan ibu,bukan ummi,bukan mak…

Tapi cuba kita ingat…

Hari ini,

ada tak kita cakap kita sayang sangat-sangat kat mak kita.

Kita berterima kasih atas setiap apa yang dia buat dekat kita..

Ada tak kita hantar sms dekat mak kita ucap “I Love You”

Atau cium pipi mak kita?

Atau mendoakan mak kita dalam solat kita…

Bayangkan…………………………

Apa akan jadi,kalau esok….

Mak kita tak ada dah..

Untuk hapuskan air mata kita..

Mendengar cerita kita ketika kita susah di tempat orang..

Atau tersenyum bangga dengan kita ketika kita berjaya…

Yang setiap kali kita balik pulang ke kampung ,dia tak ada lagi…

Nak masakkan makanan kegemaran kita..

Cerita kan pada kita kisah saudara mara

Dia tiada lagi menceriakan kita waktu kita sedih…

Dan kita………………………………..

Barangkali menyesal…

sebab kita tak sempat minta maaf atas silap kita..

atas kita tak mampu menjadi anak yang sepatutnya dia miliki.

Dan mungkin perbualan terakhir kita dengan mak kita bukanlah perbualan yang manis,yang kita kurang ajar dengan dia,yang kita buat dia sedih,yang kita buat dia menangis..

Dan tak dapat mengucapkan sayang pada mak kita..

atau meminta maaf atas silap kita…

Dan tak boleh lagi mencium pipi mak kita lagi…

Dan bercerita kisah kejayaan kita…..

Sebab dia dah tiada lagi……

……………………………………………………………………………………………………..

Hargailah mak kita,ayah kita,selagi mereka masih ada…Kalau anda sekarang berumur dalam lingkungan 20 tahun,barangkali mak ayah anda dalam lingkungan lewat 40 an atau lebih dari umur 50 tahun… Umur ummat sekarang biasanya dalam lingkungan 60…Ada yang mungkin lewat hingga 80-90.. bayangkan lah sahabat…kita cuma ada beberapa tahun sahaja untuk balas jasa mak ayah kita..Mak ayah kita yang tak kan terbalas jasa dia walau apa pun kita buat…Mari kita usaha jadi anak yang baik.Anak yang mak ayah kita banggakan…Yang dia boleh harapkan…Yang jaga dia waktu tua nanti..Bukan semata-mata sebab itu mak ayah kita..Tapi sebab itu adalah suruhan Tuhan kita…

Mak saya pernah cakap…Kalau kita berbuat baik kepada mak ayah kita,anak -anak kita akan berbuat baik kepada kita…

Mak saya pernah cakap jugak.Macam mana pun kita sayangkan seseorang tu, tak ada sapa boleh lawan sayang mak kita kepada kita..

Betul….Even kalau lah seseorang itu isteri yang dia sayang kita sangat-sangat sekalipun, tak terlawan sayang seorang ibu pada kita..

Kalau kita susah macam mana pun,mak kita lah yang back up kita..

Tapi kadang-kadang bila susah,ada isteri yang tinggalkan suaminya dan ada suami yang tinggalkan isterinya…

Bersyukurlah atas nikmat terbesar yang Allah beri..Sebab mungkin,satu hari nanti,nikmat itu Allah akan tarik kembali….dan kita barangkali tak sempat untuk membalas jasa bahkan untuk berterima kasih terhadap apa yang diberi kepada kita…

Saya sayang mama saya!!!!!!!

One thought on “Untuk mama….

  1. dan kena ingat…kalau kita hilang isteri atau suami,boleh je ada yang lain..Mungkin Allah takdirkan jodh kita dengan yang lain..

    Tapi,mak ayah kita,ni je lah satu-satunya..kalau dah tiada,tak ada ganti lagi…walau siapa pun….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s