Hati-hati menjaga hati..

Salam ukhwah

Dah seminggu saya di rumah. Saya buat cuti sendiri sebenarnya. Tak berapa orang je lah yang tinggal di dalam lecture minggu ni sebab kebanyakannya sudah pulang dan akan pulang.Raya punya pasal.

Seronok berada di rumah.Dah lama tak balik.Cuti sebulan yang lepas saya tidak pulang sebab ada amanah dan tugas yang perlu diselesaikan. Dan alhamdulillah raya ini dapat pulang.Selama berada di bumi Sarawak ,tak pernah tak balik beraya ke kampung. Lagipun,cuma Sarawak sahaja.Saya bukan berada di penghujung dunia.Tapi harga tiket tetap mahal.

Lagi pula tak lama lagi ada fieldtrip ke Kundasang.Mahu juga memakan belanja hampir RM 800.

Habis semester ini, cuma tinggal setahun sahaja lagi.Selepas itu akan grad.Saya sudah merancang beberapa hala tuju hidup.Secara jujur, saya agak cuak juga dalam memikirkan apa yang hendak dibuat selepas belajar.Macam saya ceritakan dulu,jika tidak di ambil Petronas,saya ingin sambung Master. Atau pun menjadi guru atau lecturer. Tetapi kalau mendapat kerja di company oil and gas yang membolehkan saya berada tidak jauh dari Malaysia juga sudah cukup bagus.

Lagi menarik kalau mendapat kerja di bandar Miri.Saya semakin suka kan bandar ini.Walaupun tidak lah besar.Tetapi mereka yang berada di dalam nya membuatkan ia terasa seperti tempat untuk saya menetap. Mana tahu,barangkali saya akan berkeluarga di sini. hahaha.. orang-orang yang tua [cikgu2 dan pakcik2 makcik2] kampung ada bertanya sudah ada girlfriend belum? Saya senyum tak terjawab apa-apa. Wan dan Odang saya dulu berpesan,kalau mahu mencari calon jangan dicari orang Sarawak/Sabah,susah nak bergerak.Tapi sekarang sudah ada airasia.hehehehe

[Mungkin kerana muka saya agak tua, maka mereka bertanya soalan begitu.Mereka ingat saya sudah kerja]

Saya masih muda.Banyak lagi yang perlu diselesaikan.Banyak amanah yang perlu diuruskan dari mengurus hal begitu.Target saya masih jauh.Lagipun perkara sebegitu saya serahkan kepada mereka-mereka yang lebih arif tentang diri saya.Hal sebegini cantiknya adalah baitul muslim haraki.

Hati berasa seronok di miri sebenarnya.Kerna banyak yang boleh dibuat.Banyak usaha yang boleh diteruskan.Banyak peluang yang boleh di ambil.

Bercakap tentang hati…Saya menyedari amat sukar dalam perkara membersihkan hati. Sebagaimana sabda Rasul yang mengatakan tentang di dalam tubuh manusia ada segumpal daging/darah.Jika baik ia maka baik seluruhnya. Maka itu menunjukkan betapa penting dan sukarnya menjaga hati.

Kadang-kadang hati di usik dengan mainan cinta manusawi kepada wanita.Dan kadang-kadang hati juga di jentik dengan rasa tamaknya pada wang dan harta.Kadang -kadang juga , kesombongan dan keangkuhan meliputi diri.Merasakan kita paling betul. Amat susah menjaga hati.Kita selalu kata tentang menjaga hati orang lain.Tetapi bagi saya,jika kita pandai jaga hati sendiri,insyaAllah,hati orang lain pun kita akan jaga.Kalau hati kita,kita jaga, kita tak lah main kan hati orang.Kita tak lah menyakitkan hati orang.

Susah.

Saya belum lagi mampu untuk menyucikan hati.Tetapi mari kita sama-sama berusaha.

Tegur saya jika itu menjadi satu perkara yang kamu lihat.

wallahua’lam

Leave a Reply

