perancangan hidup.

Salam ukhwah.

Seperti yang saya pernah ceritakan sebelum ini. Saya berkeinginan untuk sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi. Tetapi banyak juga yang perlu di consider. Sebagai pelajar tajaan Petronas saya terikat dengan contract.

 

Sekiranya dilepaskan dari contract, keluarga saya menyarankan untuk cari kerja di company yang lain. Untuk itu, seboleh nya saya mahu mencari kerja di bumi Sarawak. Miri kalau boleh. Saya gembira di sana. Banyak yang boleh untuk terus diusahakan. Dan mungkin itu yang paling baik kerana usaha yang ditinggalkan tak kan lah mahu di biarkan begitu sahaja.

 

Untuk kerja, walaupun terlalu awal, resumee dan beberapa research terhadap company sudah dimulakan.Ada juga beberapa rancangan lain yang sudah mula dilakukan terhadap hal kerja ini. Tidak perlu kita ceritakan di sini . Mungkin kelihatan agak gelabah tetapi saya sangat suka merancang awal-awal. Saya bukan orang yang suka buat sesuatu perkara itu ad hoc dan tiada perancangan. Jadi biarlah terlalu awal pun. Yang penting sudah ada game plan untuk kita turuti.

 

 

Yang saya lebih berminat adalah untuk sambung belajar.Berada dalam kalangan Mahasiswa dan membina idealisme bersama-sama saudara-saudara tercinta.Itu impian saya.

 

Ada dua di dalam hati. Lanjutkan master dalam geology juga.Mungkin di Universiti Malaya , UMS, atau di UKM.  Untuk ke UTP juga mungkin boleh difikirkan.

 

Atau mungkin ingin ambil 2nd degree. Dalam bidang undang-undang. Satu bidang yang sangat saya minat. Dahulu ketika masih lagi sangat muda, punya idealisme berbeza, saya ingin menjadi peguam. Kerana ketika itu saya melihat banyak pemimpin yang tidak berbuat untuk rakyat dan ketika itu saya juga melihat ada orang yang menegakkan Islam tetapi dipaparkan sebagai seorang yang sangat jelik.

 

 

Dari pembacaan dangkal dan pengkajian terhadap seberapa buah buku ketika itu dan juga sangat berfikiran agak sekular, saya terfikir yang jika lah undang-undang sivil memberikan hukuman kepada setiap kesalahan dan hukuman itu seakan sama, maka apa perlu undang-undang Islam. Dan ketika itu juga terfikir yang jika ia nya sebagai satu pemerintahan maka ia nya akan membuang masa kerana banyak reformation kepada kerajaan yang ada sekarang untuk bertukar kepada kerajaan Islam dan itu tidak wajar. Jadi dengan pemikiran yang cetek ketika itu, saya berfikir lagi baik kita memperkasakan kerajaan yang ada dan menjalankannya dengan kejujuran.

 

Lalu dari situ wujudnya keghairahan untuk mendalami bidang guaman tetapi atas beberapa peristiwa yang berlaku, maka cita-cita itu ditinggalkan. Sedangkan ada beberapa tawaran yang baik untuk saya.

 

Impian itu tetap kekal tetapi dalam nuansa berbeza. Kini saya mahu membela apa yang pernah ada dalam hati saya untuk saya tumbangkan. Mahu membela Islam dalam menjadikannya sebagai satu kehidupan.Menjelaskannya dalam pelbagai aspek.Dan saya merasakan mendalami bidang undang-undang adalah satu pilihan yang baik.

 

Pilihan keempat selain dari Petronas, syarikat lain di Miri dan sambung belajar mungkin sekali adalah untuk cuba mencari kerja di luar Malaysia. Agak sukar.Bukan pilihan yang saya gemar.

 

Walaupun masih terlalu awal tetapi saya sudah berada di tahun akhir pembelajaran. Saya seorang yang suka dengan perancangan .Ada plan yang lebih awal dan selama ini ia nya berjalan dengan sangat baik untuk saya.

 

InsyaAllah 19 dan 20 Januari ini,saya akan ke UM dan UKM untuk cuba bertanya tentang Master dalam Geology dan syarat-syaratnya. Mahu berjumpa Dr Masatoshi juga.

 

19 Januari itu juga akan cuba untuk ke AIKOL di UIA ,berjumpa saudara-saudara tercinta dan bertanya untuk mengambil ijazah undang-undang di sana.[Waktu pejabat lah kot perlu hadir.Kalau tak, tiada orang untuk ditanya].

Kerana jika saya graduate nanti dalam Geology, boleh kah beberapa subject dalam subject itu saya gugurkan. Bahasa Inggeris misalnya. Saya juga pernah mengambil Legal Framework walaupun saya pelajar jurusan geology kerana minat mendalam dalam bidang undang-undang.

 

Tetapi apa pun yang ingin di lakukan ,perbincangan perlu diadakan kerana kita perlu ingat apa yang kita lakukan bukan untuk kita,tetapi untuk Ummat ini, untuk Deen ini ,untuk redha Tuhan.

 

Moga usaha dan perancangan ini Allah mudahkan. Mungkin apa yang diusahakan tak berjaya tetapi Allah barangkali sudah merancang yang lebih baik untuk saya.

 

Wallahua’lam.

 

 

3 thoughts on “perancangan hidup.

  1. Assalamu’alaikum Tajul

    Makcik doakan segala rancangan dan usaha dipermudahkan.. benar, rancangan Allah dan pelaksanaan Allah tiada tandinganNya.. Allah Maha Bijaksana..

    • waalaikumsalam.

      geologist punya banyak bidang boleh diceburi.industri tenaga dan petroleum, alam sekitar, geotechnical dan juga research.sepanjang sy menuntut dulu ramai raka sepengajian yg perempuan dan semua hebat2.bila sudah minat,gunung pn boleh dipanjat..menjadi geologist ini sgt seronok kerana cabaran..jadi cubalah…

Leave a Reply

