ok.ini jalan2 rasa nk bagi pelempang..tapi nasib baik ada sejuk sikit hati.

Salam ukhwah.

Dalam tempoh 2 hari ni,ada banyak juga perkara bermanfaat yang dapat dibuat dalam berada dalam perjalanan.

Hari ini jumpa dengan sahabat baik waktu dekat MRSM Jasin dulu. saya banyak kali plan nak jumpa dia tapi tiap kali tak pernah nak sempat.Jadi banyak lah dapat dibualkan.Orang kata reminiscence old memories laa..sambil update perkembangan baru masing-masing.Dia antara sahabat yang paling rapat lah dalam hidup saya.

 

Waktu berbual-bual, bukak cerita tentang keadaan Muslim khusus pada Muslim daie ni.Banyak la jugak kisah yang timbul.Topik lain selain cerita tentang hal Muslim ni ada jugak borak tapi tak lah penting nak kongsi dekat sini.

 

Kawan saya ni lah bagi satu nasihat. Iman ni macam duit lah.Kalau duit kita banyak,banyak benda kita boleh beli.Boleh beli kereta.Boleh melancong.Boleh beli barang mahal-mahal.

 

Sama juga macam iman.Kalau iman kita banyak, senang lah sebenarnya kita nak beli kekuatan untuk solat jemaah,qiyam,puasa dan lain-lain. Jadi masalah ummat sekarang yang teruk ni sebenarnya masalah iman.

 

Kami borak jugak pasal gerakan Islam.Tentang mereka yang berjuang di kampus nya di UTP.Saya pun ada la cerita sikit-sikit tentang program kami. Tapi senang nak kata, kadang-kadang,ada sebilangan mereka yang digelar daie ni yang menjadi ikon pada masyarakat ni, tak bersikap seperti sepatutnya orang Muslim.

Bukan lah maksud saya pada isu adab dan akhlak kebiasan ni.Tapi akhlak dalam berdakwah. Bila katalah student baru masuk,kita berebut lah nak buat pembentukan pada budak-budak freshies ni.Kadang-kadang sampai jadi gaduh.Walaupun tak lah sampai ambil parang  ke or sampai ikat kat tiang and cabut misai satu-satu ka.Tapi gaduhnya tu bila fikir balik tak relevan.Kenapa nak rebut kan orang yang sama.Punya la banyak jiwa-jiwa lain yang menanti untuk dibagi pencerahan.Kenapa tak pergi..Kenapa nak lah jugak orang yang sama.

 

Bukannya kita bersaing dengan dakyah Kristian ke apa. Saya di Miri, pernah sekali Allah takdirkan saya tertidur di surau terlajak dari naik bas untuk ke solat jumaat. Bangun-bangun je dengan bengang dengan diri sebab tak terbangun, tiba-tiba keluar je pintu surau ade brother from church duduk betul-betul dekat bangku depan surau and edarkan risalah Kristian.Tu betul kalau kita memang wajib untuk bersaing dengan sifat menentang.

Tapi kita ni dengan dakyah macam tu kita berlembut.Senyap.Tapi dengan orang lain yang jugak cuba nak bawakan Islam,kita cam bergaduh betul.Dia buat program umum hari Isnin pagi,jangan lah buat hari Isnin pagi jugak.Negotiate lah sama-sama walaupun pada sebahagian prinsip kita berbeza pendapat.mungkin dari segi manhaj nya dan lain-lain.

Tapi,kurang-kurang, be gentleman lah.Islam ajar kita jadi lelaki bermaruah ok. Jangan sibuk berdegang kata bawak Islam tapi sebenarnya kita ni orang yang jadi beban kepada tugas dakwah.

 

Ni bukan buat orang nak datang dekat kita.Lari lagi jauh ada lah kot.Sebab ni bukan soal perangai peribadi kita,tapi sebenarnya silap pada cara kita bertindak.

 

Kalau kita cuba buka hati kita dan boleh dinasihat.InsyaAllah ada jalan penyelesaian dia.

 

Selain jumpa kawan saya ni,saya jumpa beberapa yang lain juga.

Tapi nanti korang boring dengar yang tu.

Jadi saya nak ceritakan peristiwa dalam LRT.Yang buat saya nak bagi orang makan selipar. Cerita ni memang dah biasa kita tengok pun.

 

Tapi lagi baik kita bawak untuk kita ingat kan diri kita.

 

Dalam LRT ketika perjalanan pulang,masuklah dua pasangan kekasih.4 orang lah kire nye.Lelaki dengan perempuan.Kalau lelaki dengan lelaki saya tak bagi dia makan selipar.Saya tekan butang emergency,stop kan train tu.Bukak pintu dia and campak manusia luar tabii ni dekat rail sebelah.Tu exaggarate je.Cam nak gambarkan kebengangan lah.

Jadi dua pasangan ni,melayu Islam lah saya assume.Tak tau lah dia ni Jawa ke ,but dari perbualan memang Melayu Islam.Mula-mula tu nak lah andaikan dah bernikah.Nak bersangka baik. Tapi terdengar perbualan,maka andaian saya tu salah lah.

Maka berpeluk-peluklah mereka ni.Yang satu pasangan,yang lelaki nya memeluk lah pinggang perempuannya rapat-rapat.kira dada ke dada lah.Yang sorang lagi, perempuannya memeluk lelaki nya.siap cium lagi kat pipi. Yang panas tu dua-dua kira tertutup aurat walaupun tak lah sempurna sangat. Tambah lagi siap tanya sesama sendiri masjid dekat mana.

Saya ni pulak hati cepat panas.Alhamdulillah,apa yang diajarkan kepada saya menjelaskan juga lah sedikit sebanyak tentang hal-hal macam ni.Tegur direct akan malukan dia pulak.Bab sound direct saya memang agak mahir sikit. Jadi saya dengan hati panas, cuma memandang slack dengan tingkat pandangan slack peringkat ke 7. Saya memang mahir bab pandang-pandang slack ni.Tapi cuma digunakan pada waktu yang memerlukan.

Fiqh Da’wah ajarkan kita tentang dakwah dengan cara paling terbaik kita boleh buat.Saya selalu dipesan macam ni lah :

” Dia tak faham Islam.Dia belum faham lagi tentang syahadatain.Dia ni terbina lahir-lahir dari sistem yang bukan sistem Islam.Apa yang antum expect.Tak kan lah antum tegur sekali dia boleh terima.Silap-silap dia lari.”

 

Saya memang agak keras sikit tentang haq dan bathil ni.Tetapi cara saya pada awal dulu memang silap lah.Lama-lama bila dah diberi kan kefahaman maka nampak lah dengan jelas.

 

Jadi ,dengan memandang slack tu, yang sorang perempuan ni perasan lah.Dia tolak yang lelaki nya jauh sikit dari dia. Pelik lah si lelaki tu.

 

Bayangkanlah.kalau depan public buat macam tu, apa lagi kalau berdua-duaan. Tak payah le nak kata korang ngaji secara berjemaah waktu korang berdua-duaan.

 

 

Sebenarnya tujuan saya cerita hal ni ,supaya kita ada manfaat boleh ambil.Sama-sama kita doa,supaya apa yang saya tuliskan ,disertai keikhlasan dan kita kembalikan kepada Allah.

 

Keadaan macam tu biasa dah.Dekat kampus saya pun boleh tengok.Free show lah kata orang. So tu sebenarnya simptom-simptom masalah iman dalam masyarakat.Masalah iman  ni kita kena faham yang ia nya berkait dengan kefahaman. bukan setakat ilmu.Tapi kefahaman. Dalam Islam ni tak ada lah nak taklid-taklid.Especially isu akidah. Kita ni terbina dengan berpegang pada taklid.Kita tengok sekian ustaz ke,tok guru itu ke,buat itu dan ini,kita terus ambil kata tu satu benda dalam Islam.

Lagi lah nak ditambah drama dan movie melayu sekarang ni. Macam dalam cerita drama Ustaz Ashraff TV3. memang tak dapat lah nak diterima idea tentang ustaz yang ditonjolkan dalam cerita macam tu.

Dalam Islam,medan bina kefahaman tu luas.Allah suruh kita.Kalau Allah nak bagi kebaikan,maka dia akan bagi kefahaman tentang deen.Tu Rasullullah cakap tu. Sebab dengan bila kita faham apa kita buat,maka kita tahu kenapa kita buat sesuatu tu.

 

Kita tengok lah sekarang ni. Tanya kat orang yang ada.Kenapa kau Islam? Selalu dijawab,sebab mak ayah kita dulu Islam lah..aduhai…

 

Tu petunjuk tahap masyarakat sekarang ni lah.

 

Cuba lah kita faham tentang paling mudah ,bab syahadah lah.Yang bila kita kata kita bersyahadah ni, tak ada Tuhan lain yang boleh kita agungkan kecuali Allah.

Jadi nafsu kita pun tak boleh kita agungkan.Sebab Allah cakap dalam Quran tentang orang yang menjadikan nafsu mereka sebagai Tuhan mereka.Tak caya bukak Quran.Bacalah.Tak kan asyik nak bagi tahu surah mana ,ayat mana jugak kan.

 

Kalau lah kita faham betul-betul tentang ni, terfikir tak kita nak cium pipi boyfriend depan public pulak tu.  Yang lelaki nya peluk-peluk pulak.Tu yang jadi nya bila dia menyembah hawa nafsu dia.

Sebab tu Sayyid Qutb kata, kita kena jelaskan Islam tu balik kepada orang Islam hatta dia tunaikan solat,berzakat dan berpuasa.

 

Lagi satu dekat sini,kita boleh tengok, yang sebenarnya tanggungjawab Muslim kita besar.Banyak yang kita nak perlu ubah.Walaupun lah kita ni belum sempurna,banyak kurang,Allah tak letakkan pun syarat ,kurang-kurang kamu kena jadi macam malaikat untuk beri peringatan.Tak ada pun. Tapi dalam menegakkan haq , Allah dan rasul bagi panduan.dan kita juga dikurnia akal budi.Jadi dekat situ gunakanlah.

 

Dn dalam perjalanan yang sama,dengan sesak nya ummat manusia keluar.ada yang berjalan-jalan sebab cuti.Ada dalam perjalanan pulang ke kampung.ada ke thaipusam.jadi memang sesak lah.ramai juga orang tua.jadi nak jadi cerita, ternampak sekumpulan anak muda.berbaju sebuah persatuan dari sebuah universiti.duduk lah dalam koc tu.ada sorang mak cik ni.berdiri.tak ada seorang pun yang bangun untuk berikan peluang mak cik tu duduk. kamu tu dah la lelaki. kuat.sihat.muda lagi.Bayangkan mak cik tu mak kamu balik kerja penat-penat.tak terasa ke hati.

Jangan lah sebab kita dah masuk universiti.ada status lebih sikit dari masyarakat lain.terpelajar.kita hilang adab sopan kita.

Akhlak tu memang banyak dah hilang sebab lahir-lahir memang bukan dalam sistem yang meletakkan islam sebagai deen.

tapi kurang-kurang kita lahir sebagai orang melayu yang sangat beradab.

 

JANGAN SEBAB DAH TERPELAJAR KITA JADI KURANG AJAR.

 

Saya sendiri pernah berada dalam pengalaman jahiliah.Maka saya barangkali dapat menilai dan melihat dari apa yang ada depan mata. Saya tengok apa yang berlaku tu macam saya tengok diri saya beberapa tahun lepas. Kalaulah anda yang bergaduh,berebut mad’u yang sudah sedia hanif tu, siapa yang nak bina orang yang macam saya ni sedangkan saya pun patut tahu jugak.

Tak kan sebab anda tengok orang yang macam saya ni suatu waktu dulu, anda dah kata tak ada harapan. Kalau macam tu,tunggulah saya akan persoalkan anda dan cari anda di hadapan Allah nanti sebab anda tak tunaikan hak saya untuk diberikan peluang untuk dapat sedikit kefahaman Islam yang anda faham sekarang.

terus terang saya cakap.kalau bukan asbab nya seorang sahabat saya yang buka saya peluang dan kesabaran seorang lelaki yang saya sangat sanjung, tak mungkin saya mampu ada untuk beri pesan macam ni kepada yang lain. anda tak mahu ke jadi macam sahabat saya dan lelaki tu.

Bayangkan setiap amal kebaikan saya buat,anda juga dapat saham.

 

tapi alhamdulillah.dalam panas hati hari ini ada juga dapat pengajaran.waktu ke surau di klcc nak solat zuhur dengan kawan saya,saya masuk dalam ruang surau awal dulu.carik-carik lah ada tak orang dah mula berjermaah. Tak nampak ada.so,nak jadi cerita,tengah nak cari orang untuk solat sekali, terdengar lah satu suara dari depan. Mari ustaz,kita solat. Pastinya bukan dia panggil saya.Sebab saya rockers.dengan jacket jeans, t-shirt pelik n seluar jeans lusuh,tak ada langsung ciri tipikal lah kan. dia sebenarnya panggil seorang pak cik yang berkopiah yang mulanya nak solat dengan anak dia yang masih kecil.

 

Bukan ustaz tu yang saya nak cerita.Tapi orang yang panggil tu. Yang memanggil tu adalah sorang abang.umur dalam 4o an.rambut memang panjang.siap berikat lagi.dan agak tak terurus sikit rambutnya.pakai kemeja agak stylo dan jeans yang tak sesuai untuk tipikal orang berumur sebegitu.

Nampak tak.Ramai dekat situ yang berkopiah.Tak lah macam abang tu.Semua solat sendiri-sendiri.Tapi atas abang ni menjadi asbab lah, waktu tu lebih kurang 20 orang mungkin dapat 27 kali ganda pahala sebab solat jemaah. Tak perlu pun kita nak jadi semacam gaya lebai-lebai untuk bawakan kebaikan dan syiar Islam kan.Habis je solat terus abang tu blah dengan stylo nya.

 

kadang-kadang kita terlalu stereotype kan,cuma ustaz je berhak dan ada lesen untuk  berpesan-pesan dan menasihati.Takkanlah cuma nak cakap “jom solat sekali”,”jangan pegang2″ perlu jadi ustaz.Kalau macam tu Meor Shuhaimi dan Ana Raffali kena jadi al-ustaz Shuhaimi Meor dan ustazah Ana Rafali sebelum nak nyanyi lagu ini :

 

walaupun ada bait-bait yang saya tak setuju, atleast ada mesej baik dekat situ.

 

p.s: esok,jumaat pagi nak ke UIA.AIKOL.nak tanya tentang kursus undang2.dulu waktu lepas SPM patut masuk situ juga..sape2 ade pendapat tak tentang ambil undang2,especially civil law..dalam hati maybe nak ambil master or 2nd degree after grad dalam geology.tapi still masih dalam perancangan.sebab apa yang kita kehendaki ni pun, bahagian paling besar patut kita berikan adalah pada strategi kita nak bawakan Islam

One thought on “ok.ini jalan2 rasa nk bagi pelempang..tapi nasib baik ada sejuk sikit hati.

Leave a Reply

