Negara 1000 Tuhan

Ini negara 1000 Tuhan

Mungkin kamu dan aku punya Tuhan berbeza.

Dengan 1000 Tuhan yang lain

 

 

Ini negara 1000 Tuhan

Bukan cuma Krishna

Bukan cuma Buddha

 

Bukan cuma Tuhan yang punya macam nama

Ya, itu Tuhan yang mungkin kamu sembah

Dan aku mengasingkan diri ku pada apa yang kamu sembah.

 

 

Cuma ini negara 1000 Tuhan.

Dengan 1000 Tuhan yang berbeza

Dengan cara sembahan yang berbeza.

Ini negara 1000 Tuhan

Tuhan dengan sembahannya;

Tuhan Kekuasaan dengan sembahannya riya’

Harta dengan sembahannya kikir

Nafsu dengan semabahannya kertelanjuran

Wanita dengan sembahannya keterikutan

Kemewahan dengan sembahannya lalai

Gelaran dengan sembahannya kebanggaan diri

Dengan bermacam Tuhan yang lain

 

Ya…Barangkali masa luang mu adalah Tuhan mu

Apa lagi pada komputer, televisi,

bahkan kerja mu menjadi Tuhan mu..

Atau keluarga mu menjadi Tuhan mu…

Bahkan rasa cinta mu menjadi Tuhan..

 

Kerna kau menurut nafsu mu dalam setiap waktu.

 

Ya,ini negara 1000 Tuhan.

Pemimpin nya punya Tuhan yang lain.

Peniaganya punya Tuhan yang lain.

Anak nya punya Tuhan yang lain.

Keluarganya punya Tuhan yang lain.

 

Ini negara 1000 Tuhan

Tuhan kamu Tuhan yang mana?

 

 

Aku pasti dan aku cuba memastikan, aku kenal Tuhan ku.

Dan aku cuba mengenal Tuhan ku.

Kamu kenalkah Tuhan mu?

Dengan sebenarnya kau kenali Dia??

Leave a Reply

