Tentang Peperiksaan, Kawan-kawan,Perjuangan dan Masa Depan

Salam.

Saya cuba ambil masa update sikit.hehehe.Sekarang tengah masa kritikal. Lusa paper terakhir saya,harapnya, sebagai student undergraduate Applied Geology.Tak sangka. Rasa macam baru sekejap yang lepas saya jawab Geology 101 atau cuma kenal apa itu sedi,meta dan igneous rock.Cepat betul masa berlalu. Dulu Abang Zahir,Bro,Afiq,Safiq dan Islah adalah senior2 tertua.Sekarang saya pula dan kalau lancar segalanya akan tamat lah hidup saya sebagai student degree geology isnin nanti. Harapnya lulus dengan cemerlang.

Dalam masa beberapa waktu ni banyak cabaran yang datang.Dengan CUTSE,exam dan lain-lain.Tapi semacam saya belajar dari ilmu alam ini, sejenis batu akan sentiasa beubah. Ada rock cycle nya. Ada igneous rock yang akan eroded dan kemudian menjadi semula sedimentary rock. Dalam keadaan P dan T yang tinggi dan dipengaruhi oleh masa, sesuatu mineral akan bertukar jenisnya dan evolve mengikut skema yang dicadangkan dalam Bowen reaction. Coal dan Diamond juga sama. Dua nya adalah Carbon tetapi cuma berbeza faktor yang mengubahnya saja. P,T dan time. Pressure,temperature dan time.

 

Jadi mungkin saya ini sedang diuji dengan P,T dan time itu.Anda juga sama.Kita semua sama. Sama ada kita bertahan atau tidak.Kalau bertahan maka jadilah diamond. kalau masa yang kita ambil,terlalu laidback,tidak tinggi P dan T nya,jadilah coal.. P,T yang tinggi dan dalam tempoh masa yang singkat yang membentuk Diamond. Itu juga kita.Kita ini dilanda Pressure ,Tmeperature dan Time.

 

Nak habis belajar ni rasa rindu tinggalkan kawan-kawan. Saya bukan lah orang yang jenis kisah sangat. Tapi 4 tahun bersama,ada kenangan nya. Tapi macam  mana pun hidup perlu terus maju. Terikat dengan ingatan sahaja kita tak kemana.Persahabatan tak kan luntur dengan jauh nya kita. Cuma suasana sahaja mungkin berubah. Selepas ni sudah masuk alam kerja dan barangkali berumah tangga. Bukan bujang dan muda-muda yang suka ria.

Kawan yang kita kenal,simpan kan persahabatan itu..Dan kelak nanti akan berjumpa lingkungan yang lain dan bertambah lagi kawan kawan yang ada. Berkawan seramai mungkin.Berkenal seramai mungkin. Tetapi bijak lah memilih sahabat. Seorang sahaja sahabat yang sejati lebih baik dari 1000 orang kawan yang lain.Sahabat yang kita boleh percaya dan dia percaya pada kita.Yang akan terima kita dalam kurang atau lebih.Yang ada chemistry.Yang sama beriman [saya ini agak memilih dalam bersahabat.Siapa tidak].Alhamdulillah,sepanjang hidup ini dapat berkenal dengan sahabat seperti itu.Alhamdulillah.

Saya mengenal tarbiyyah di sini.Di miri ini.Kelakar betul.Tempat yang saya stereotypekan sebagai tempat yang tak saya sangka untuk bertemu dengan nya.Dahulu saya dapat tawaran ke UIA.Tetapi tarbiyah yang saya jumpa ini di Miri.Sejak itu pengalaman dilalui dengan pelbagai. Menilai dan menghadapi manusia.

Saya bukan lah manusia suci. Banyak saya silap. Banyak yang masih kurang.Saya akui. Alhamdulillah,sekurang nya tarbiyyah mengawal saya dari menjadi orang yang mngikut keburukan. Alhamdulillah. Saya cuma berharap, penerusan akan berlaku dan mereka yang akan meneruskan ini mampu membetulkan silap saya yang lepas dan mampu pergi lebih jauh.Takutnya saya ini menjadi da’i yang gagal. Saya takut menjadi manusia yang dimurka Allah dalam surah as-saff itu . Kerna banyak nya dosa dan silap. Dan harap nya kegiatan Islam menjadi subur untuk membawa ummat kembali kepada Allah.

Memang banyak cabaran sepanjang bergiat di sini. Banyak pahit manisnya. Tetapi manisnya itu sudah cukup unutk menghilangkan rasa pahitnya pengalaman lalu pahitnya itu menjadi nikmat yang tak tergambarkan. Cuma saya doakan,mereka akan terus laju dan maju..dan bijak dalam percaturan dan menjalankan dengan harmoni. Jika kita tidak bijak dalam melihat situasi takut kita juga membuat tindakan buruk yang sama .Takut nya kita niat membuat pahala,tapi jadi nya dosa. Dosa yang berkait dan mengalir. Bukan pahala yang mengalir.

Kerana apa? Mungkin kita merosakkan ukhwah,kemudiannya terkeluar kata-kata yang tidak elok,lalu hati pula rasa tidak senang..Lantas kawan-kawan yang mahu kita dekati hati mereka dan bersama menyiram iman di dalam jiwa,mereka ini membuat persepsi dan mengecop kita ini semua sama. Jangan nanti kita ini mengajak orang kepada kita bukan kepada Islam.

Sekarang ini sambil study,duduk juga memikir kan masa depan. Ya, saya sedang dalam mencari perkerjaan. Saya pelajar Geologi.Dalam tajaan Petronas.Tetapi barangkali mungkin tidak ke situ. Saya lebih gemar dalam bahagian exploration.Tapi,saya juga suka data interpretation. Banyak masa di darat dan lagi banyak kerja boleh dibuat.Ada mencari cari juga kekosongan tetapi full initiation akan saya buat selepas saya habis exam. Harapnya dapat perkerjaan sebelum Januari/Februari tahun depan. Lagi cepat lagi bagus.

Doakan saya untuk exam ini dan masa depan saya ye..

Wallahualam.

One thought on “Tentang Peperiksaan, Kawan-kawan,Perjuangan dan Masa Depan

  1. assalammualaikum.. sy minat sgt na jd geologist nih.. tp ape yg bermain dlm fikiran sy adalah, ramai ke student perempuan yg amek geologist nih ? and lagy satu, mcm mane pula dgn peluang kerjaya geologist utk student perempuan ye ? hope saudara ley jwb soalan sy ni.. adalah lebih baik jika jwpn tersebut dihantar ke email asyikin_arsad@yahoo.com.. tq🙂

Leave a Reply

