Update diri

Assalamualaikum

Dah lama sangat saya tak update cetusanminda. Mungkin passion untuk menulis sudah dilunturkan dengan kehidupan yang dijalani saban hari.

Career

Oh, saya kini sedang mencari kerja baru. Yang lebih kena dengan minat. Banyak juga tawaran yang datang.Ada yang hadir dengan gaji yg agak lumayan. Ada yang hadir dengan cabaran yg menggoda..Mugkin pengalaman kerja di firma konsultansi banyak membawa keuntungan dalam resume saya. Ada juga tawaran untuk memulakan bisnes. Dan itu benar benar menarik hati saya.

Tapi saya belum betul-betul memilih..

Pemilihan kerja yang betul dari peringkat awal amat penting.Kerana ia akana menentukan hala tuju kita in next long years to come. Saya memang mahu membina perniagaan sendiri. Tetapi saya belum cukup pengetahuannya lagi. Mungkin boleh cuba.

Saya baru berumur 23.Masih muda dan mungkin boleh buat keputusan mencuba-cuba dalam setahun atau dua sebelum benar-benar serius memikirkan hala tuju hidup.Mana tahu mungkin apa yang saya cuba itu end up apa yang saya inginkan.

Kerana selama ini hidup saya terasa semacam benar-benar ikut track yang dirancang.By certain time I must achieved certain parameter. But then, I hate the sense of prior planning of life although I consider myself a strategist and cannot do any thing without proper plan.Saya sukakan cabaran dan saya ingin mengikut rasa hati.Jadi kita lihat macam mana nanti. Jika saya berkerja pun , saya akan mencari apa yang saya inginkan. Jika saya mencebur diri dalam bisnes, saya akan jadi antara yang terbaik.Mungkin mula dengan sesuatu yang kecil kemudian beransur kepada yang besar.

Politics

Saya berasa sangat terganggu dengan perkembangan politik Malaysia ini. Ya, diseabkan keadaan sekarag yang haru biru, ramai yang meulat dengan perkembangannya. Senang sahaja : Different animals, Same shit!!

Cumanya kita hanya dapat memilih antara yang paling baik diantara yang terburuk.

Tanggalkan warna bendera..semuanya tak ada beza ketara. Saya tidak nampak PAS sebagai perjuangan Islam walaupun saya juga banyak menyokong idea yang dibawa. Pas adalah parti politik. Tidak lebih dari itu. Perjuangan Islam menuntut ahli nya kembali kepada kesucian akidah sebagai asas dan menjaga lainnya seperti ibadah dan akhlak. Dan saya tak nampak itu berlaku sepenuhnya bahkan saya nampak tak ada beza Pas dengan parti lain. Pas cumalah parti politik yang membawakan aspirasi Islam dan mesej Islam dalam propaganda politik . Lebih dari itu saya rasa tidak.

UMNO pula bagi saya memang parti melayu Islam dan sudah jelas itu yang mereka nyatakan.Mereka adalah nasionalis. Tetapi dalam masa yang sama adalah muslim kerna secara biasanya seorang melayu di tanah melayu adalah muslim. Maka secara automatik kebanyakan tindakan dan sensitiviti orang UMNO adalah kepada bangsa dan agama. Mereka ini amat peka terhadap apa yang berlaku kepada agama dan bangsa melayu. Sungguh pun dihina munafik dan bagai gelaran lagi, saya nampak UMNO lah parti yg giat mempertahankan Islam dalam Malaysia. Benar, ada di kalangan ahli nya korup tetapi dalam parti mana pun ia tetap berlaku.UMNO adalah satu parti yang bagi saya perlu di luruskan.Potensinya telah terbukti.Perjuangan nya sudah tak perlu dipersoalkan..Jasa nya tidak dapat kita sangkal.

Alangkah baiknya jika kedua parti majoriti orang Melayu Islam ini cuba untuk merendah diri dan membuka hati menuju ke arah satu isu yang sama.PAS punya ramai ‘alim dalam bidang ilmu Islam. UMNO punya ramai nasionalis yang bersemangat dan sayangkan Islam.

Jika ulama Pas ini membuangkan sentimen memunafikkan UMNO dan menganggap mereka ini tak semuslim mereka dan nasionalis UMNO pula merendahkan diri untuk cuba mendengar idea yang cuba disampaikan, mungkin banyak kebaikan yang boleh dicapai oleh Muslim di Malaysia ini.PAS mungkin punya nasihat yang baik..Dan UMNO sudah terbukti pada reputasi mereka mencapai sesuatu dalam perjuangan mereka.

Dalam BN , UMNO sahaja parti yang mampu menekan kemaraan MCA dan MIC. Dalam PR, tiada siapa yang mampu untuk menjadi juara. Masing masing dengan agenda sendiri dan punya misi tersendiri yang selalu nya bertentangan sesama mereka. Maka bukankah sebaiknya jika, kalau tidak mampu bergabung, PAS dan UMNO setidak nya berkerjasama untuk kebaikan orang Islam di Malaysia.

Bila mana politik label melabel berlaku, keadaan yang terjadi amat buruk sekali.

 If you repeat a lie often enough, it becomes the truth.-Joseph Goebbels

Dan ini lah yang terjadi.

PR melabel UMNO dengan label yang macam-macam. Benar atau tidak kita tak tahu..Dan begitu sebaliknya..Untuk memilih parti mana, saya sudah capai kepada konklusinya. Untuk berjuang di dalam nya, mungkin tidak… Saya berdoa akan wujud parti baru yang lebih pragmatik dan terdiri daripada Muslim yang benar2 perjuangkan Islam. Dan bila itu muncul saya akan bersama dalam saff nya.

Musim Nikah.

Ini tajuk sensitif… Allah. Saya memang tak dapat elak bila diusik kawan kawan dan mereka yang terdekat berkaitan isu ini. Sebagaimana yang saya kata pada awalnya, bilamana dalam hidup ada fasa-fasa yang kita sudah jangka. Saya sudah capai fasa punya pekerjaan dan kewangan sendiri. Alhamdulillah, kewangannya juga agak memuaskan untuk pemuda seperti saya. Cukup lah sampai dapat memberi sedikit kepada parents dan adik adik dan cukup untuk hal yang tak terjangka.

Maka, pastinya soalan yang ditanya, bila pula giliran saya. Lagi pula ini musim orang bernikah. Dalam beberapa bulan ini rasa nya sudah sampai 10 orang yang saya kenali dengan dekat mendirikan rumah tangga. Dan kebanyakan nya dalam usia saya.

Bila ditanya saya tersenyum saja.. Siapa yang tidak mahu. Saya juga mahu.

Memang ada menyimpan hati….Cuma perlu hati-hati..Takut menyimpan harapan,patah hati…

Jalan yang saya tapaki , dan yakini menyarankan untuk menikah.Bukan bermula dengan pasangan kekasih.Tidak. Sekali kali tidak.Tetapi bercinta selepas nikah. Itu yang terbaik.

Cukup bagi saya orang yang ingin memperbaiki diri sama-sama. Saya tidak mencari yang sempurna. Tak pandai masak tak apa. Saya masak sendiri pun sedap.Cukup elok pekertinya, agamanya…kenal keluarganya dan dia faham apa say perjuangkan…

Sebab saya juga tak mampu menjanjikan diri saya sebagai lelaki sempurna. Awesome mungkin.Tapi bukan sempurna.

Pasti nya nikah bukan dalam masa terdekat.Mungkin beberapa tahun lagi.2,3 tahun lagi ke…

Wallahualam..🙂

 

Leave a Reply

